Debat

Simpel nødvendighed

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Kjeld Folmer Nielsen

Jeg genkender ikke modstillingen mellem en 'oprindelig barnlig frihed' og en 'fjendsk og ufri voksenverden', som du opstiller i Folkeskolen nummer 7. Derimod kender jeg forskel på social praksis og institutionel praksis. Den gode skole eller børnehaveklasse tager højde for manglen på social praksis ved at inkorporere elementer af den i den institutionelle praksis. I min bog, 'Op Lille Hans', er der beskrevet to børnehaveklasser så forskellige som dag og nat. I den ene ligner livet på mange måder social praksis; den anden er gennemsyret af institutionel praksis uden formildende omstændigheder. Forældre og børn står i kø for at komme ind i den første - ikke mindst lærernes børn.

Det er ikke spor 'antipædagogisk' at støtte børnehaveklasser, daginstitutioner og skoler, der er i udvikling på et kritisk-humanistisk-demokratisk grundlag.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er en simpel nødvendighed.

Erik Sigsgaard