Debat

Dyre special­skoler er overflødige

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning har kompetencen til at stille diagnosen »specifik læseforstyrrelse«/ordblindhed i henhold til ICD-10. Det sker meget sjældent, og derfor er begrebet ordblindhed mere anvendeligt.

Begrebet ordblindhed dækker over afkodningsvanskeligheder.

- Ordblindhed er afkodningsvanskeligheder.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

- Afkodningsvanskeligheder kan afdækkes i 2. eller 3. klasse.

- Alle lærere kan selv teste deres elever for afkodningsvanskeligheder (for eksempel DVO's test »Udvikling og afprøvning af procedure til identifikation af elever i risiko for dysleksi«).

- Afkodningsvanskeligheder kan forebygges ved fonologisk opmærksomhedstræning i børnehaveklassen.

- Afkodningsvanskeligheder kan afhjælpes gennem systematisk træning i afkodningsstrategier (for eksempel materialet VAKS - vokalafkodningsstrategier) og/eller it-rygsæk, hvilket er lig med ordblindeundervisning.

Alle skoler kan således selv forebygge, teste og afhjælpe afkodningsvanskeligheder (ordblindhed), hvilket må betyde, at dyre specialskoler og specialklasserækker indrettet til elever med afkodningsvanskeligheder/ordblinde fremover vil være overflødige.