Debat
1   282

Helhjertet indsats ønskes

Indførelsen af engelsk i 1. klasse i folkeskolen er dagens buzzword. Tonen er lagt: Indfører man engelsk tidligere i skoleforløbet, højnes uddannelsesniveauet af sprog i Danmark automatisk - og dog.

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg selv er ikke modstander af ideen og finder forsøget inter­essant, men føler samtidig stor trang til at ytre min bekymring for engelskfagets fremtid. Har man gennemtænkt de resurser, det kræver på mange forskellige områder at indføre engelsk fra 1. klasse? Og findes viljen til at tildele folkeskolen de ekstra midler?

Jeg spørger mig selv, om der er indberegnet ekstra resurser til:

- Nyt undervisningsmateriale for engelsk i 1. og 2. klasse?

- Videreuddannelse af engelsklærerne?

- Ekstra midler til at varetage det behov, der opstår for tidlig engelskfaglig hjælp og støtte til de fagligt svage elever?

- Lavere klassekvotienter, holddannelser eller lignende, således at eleverne i 1. klasse kan modtage en kreativ, handlingspræget og dermed læringsrig undervisning i engelsk?

Jeg underviser gerne fremtidens 1.- og 2.-klasser i engelsk og tager glædeligt imod enhver ny udfordring - blot ønsker jeg at gøre op med tanken om, at indfører man engelsk fra 1. klasse, så er den hellige grav velforvaret. Ønsker man at højne sprogfagene i den danske folkeskole, så gør det helhjertet. Tilføj de resurser, det kræver hvad angår både timeantal, støtte, undervisningsmaterialer og videreuddannelse.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ