Debat

Visioner underminerer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mere end halvandet hundrede gode undervisningstimer per lærer er børnene berøvede, for at visioner kan blomstre på udviklingens ager. Udviklingstimer, hvor fantasien og de utopiske drømmerier kan opdyrkes. For fantastiske, visionære utopier skal være hovedstammen i folkeskolens liv. Og så må det gå børnene, som det nu kan. Men som Thorkild Thejsen siger det i lederen i Folkeskolen nummer 5, 'Viden om en sag fremmer af og til forståelsen'. Og relevant forståelse kan til tider hentes fra udenforstående, der bygger videre på folkeskolens resultater. Gymnasier tvinges til at sænke det faglige niveau. Universiteterne melder om helt elementære faglige mangler hos studenterne. Og folkeskolen bare drømmer, falder hen i visioner og forsvarer fagødelæggelsen med, at netop den omverden, der ømmer sig, ikke efterspørger faglig viden, men bløde kompetencer, hvilket i sig selv er en drøm. Og nu melder Dansk Arbejdsgiverforening sig så på banen med en konstatering af, at den tidlige erhvervsvejledning, der er en pragtblomst af visionært udviklingsarbejde, ikke alene er et drømmeprodukt, men understøtter virkelighedsfjerne drømmerier om fremtiden. Og det skaber tabere. Folkeskolen kan altså præstere et storladent stykke visionært udviklingsarbejde, der skaber tabere. Helt på linie med udelthedsideologien, fagundertrykkelsen, blødhedsfremhævelsen og lignende. Men den utopiske drømmefabrik frem for nogen, Roskilde Universitetscenter (RUC), hvis rødder i studenterballadens 68\4ere folkeskolen står i ubetalelig gæld til, afviser drømmeteorien og henviser til 'bevægelser i samfundet, der ligger bag den nye ungdomskultur'. Alt sammen noget, som RUC har bidraget aktivt til udviklingen af. Og imens udvikler vi visionært videre på livet løs i folkeskolen.

Vagn Madsen

Brønderslev

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Powered by Labrador CMS