Skolerådsformand: Vi kan lære af Canadas respekt for lærerfaglighed

Skolerådet har krydset Atlanten for at lære af Canadas skoler. Provinsen Ontario har vendt dårlige testresultater, lærermangel og mistillid til skolerne til ren succes. Jørgen Søndergaard er imponeret over ministeriets evne til at få alle parter med.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 

"Det jeg allerhelst ville tage med mig hjem er klimaet. Ministeriet her arbejder hele tiden systematisk med at få alle parterne omkring skolen med i projekterne. Det giver en utrolig sammenhængskraft. Alle er enige om, hvilke mål de arbejder mod. Det handler om hvert eneste barns læring, og så træder andre hensyn i baggrunden", siger Skolerådets formand Jørgen Søndergaard.

En del af sammenhængen handler om et tæt samarbejde med lærerne. Delstatens undervisningsministerium har gennem de seneste otte år ændret radikalt på måden at drive skole på. Lærerorganisationerne er centrale i de ændringer, der er foretaget. Størstedelen af ministeriets ansatte er tidligere lærere, og hver gang man ønsker en ændring på et område, inviteres, lærere, skoleledere og forældre til at deltage i arbejdet.

"Det tror jeg er en vigtig brik i de forbedringer, de har skabt. Det er en helt anden måde at få lærernes professionelle faglighed i spil. Vi har for eksempel hørt om, hvordan de får 40 lærere ind i fire uger af deres sommerferie til at lave nye klare målbeskrivelser til deres fag. Professionen bliver taget alvorligt", siger Jørgen Søndergaard.

Politikerne skal sætte mål og ikke rode med detaljer

Skolerådet er taget til Canada for at finde ud af, hvordan det er lykkedes landet at vende et skolesystem med store problemer til nu at ligge top-5 i Pisa og have hævet alle deres nationale testresultater.

"Vi tager altid ud og kigger på, hvilke lande der har opnået gode resultater - og i endnu højere grad ser vi på dem, der har været i stand til at forbedre sig", siger Jørgen Søndergaard.

Han tror ikke, at man uden videre kan sige, at sådan skal det også være i Danmark. Men første skridt mener han er, at alle parter bliver enige om, hvad målet skal være.

"Det er vi ikke lykkedes med derhjemme. På øverste politiske niveau skal politikeren flytte sig fra forestillingen om, at de skal tage stilling til alle de detaljerne som eksempelvis klassestørrelser til, hvad der skal til for, at børn bliver dygtige. De skal ikke tro, at de er de klogeste og kan finde løsninger, som fungerer på alle skoler. Der skal være rum til at skolerne selv kan finde frem til, hvordan de bedst løser opgaven".