Biologi
0   258

Konkurrencer i naturfag tænder to piger

Ros og udfordringer fik pigerne i gang med egen forskning i folkeskolen, og nu er de ikke til at stoppe. Hanne Binder og Christine Nøhr Pedersen har vundet konkurrencer rundt i verden om dræbersnegle, egern, alger og vindmøllevinger.

"Hvis du opgiver matematik i 3. klasse, er det jo ikke naturfag, der trækker i gymnasiet", siger Hanne Binder, der er 19 år og HTX-student fra Vejle. Sammen med Christine Nøhr Pedersen holdt hun oplæg på konferencen "Naturfagene ud af boksen 2011", som Energi Horsens Fonden i denne uge holdt på Via University College i Horsens for lærere.

Hanne Binder fortæller om en sej lærer, der viste hende, at hun gerne måtte interessere sig for naturfag. At det ikke var sært at interessere sig for matematik og naturfag.

"Fysik og matematik stemples ofte som svært og som noget piger ikke skal synes er sejt. Men min lærer viste mig, at det var ok, og at jeg kunne noget. Det hjalp for sådan en frøken perfekt som mig. Piger har mere brug for at få at vide, at det er rigtigt, det de siger", forklarer Hanne Binder, der omtaler sig selv som en "all-rounder" i skolen, fordi hun også kan lide andre fag og for eksempel at skrive stile.

Og så kommer udfordringerne og belønningerne. At deltage i konkurrencer og at vinde. De to piger har vundet mange konkurrencer - Unge Forskere og OL i klimaforskning i Los Angeles.

Artiklen fortsætter under banneret

"Intet kan holde mig tilbage fra at deltage i flere konkurrencer", siger Christine Nøhr Pedersen.

"Jeg holder min interesse ved at deltage i forskellige science-camps. Dér bliver man virkelig udfordret. Man er ikke blot en nørd - men måske en gruppe af nørder sammen", siger hun.

Christine Nøhr Pedersen er 18 år og går på Rødkilde Gymnasium i Vejle. Her bliver hun motiveret af en månedlig science-konkurrence, hvor man for eksempel kan vinde biografbilletter. Hendes interesse har også ført hende til Grønland, hvor hun deltog i iskerneforskning.

Konkurrencer rundt i verden

Hun mener, at lærerne skal give flere opgaver til de interesserede elever. Det var noget af dét, der drev hende i folkeskolen. Og så at hendes lærer gav hende 1.g's bog og opgaver i 9. klasse.

Men for Hanne Binder var flere opgaver ikke motivation. Hun ville ikke løse en opgave hurtigt i skolen blot for at få en ny, forklarer hun. For hende er det udfordringer og konkurrencer, der trækker.

"Jeg var med skolen i skoven og så et egern. Jeg spurgte min lærer, hvorfor det hoppede, og hvor højt det kunne hoppe. "Det må du jo finde ud af", svarede hun. Og så hjalp hun mig med at stille forsøg op. Jeg arbejdede med fjedre og lavede min egen forskning, som jeg så vandt på", siger Hanne Binder.

I 2.g vandt hun et teknologiprojekt om alger sammen med sin kæreste i Unge Forskeres konkurrence. Det betød, at de kom med til OL i Klimaforskning i USA.

"Det var så fedt. Stedet emmede af, at vi skulle redde hele verden. Og vi besøgte Nasa", siger Hanne Binder.

Hun har arbejdet i et udviklingprojekt om vindmøller i en virksomhed i Nr. Snede.

"Jeg er ikke sådan en, der regner på tingene først. Jeg prøver mig frem, og det blev da til en 4. plads i USA. Det var dejligt med sådan en ansættelse, hvor jeg må lave alle de sjove udfordringer, jeg kan finde på".

Hanne Binder vil være civilingeniør. Christine Nøhr Pedersen vil læse kemi eller biologi.

De to pigers opfordring til lærerne er, at de skal bruge noget fra elevernes hverdag i undervisningen som motivation i naturfag.

"Hvis man får nogle succesoplevelser, så kan man også tåle fiaskoerne. Og det hjælper altså meget at vinde 10.000 kroner, når man går i folkeskolen. Så ser folk heller ikke skævt til én. Lærerne kan også lave et projekt, som en gruppe kan deltage i en konkurrence med bagefter. Naturfag skal gøres til anti-nørd og gøres nemmere", mener de to.

Christine Nøhr Pedersen har sammen med fem andre gymnasieelever udviklet et kemi-show, som de rejser rundt med, når de har tid.

"Man kan arbejde med et fodboldprojekt, hvorfor står man bedre i en slags sko end i nogle andre. Et cykelprojekt om fordel og ulemper med brede eller smalle dæk, og kan man ikke fange 8. klasses tøserne, så kan man arbejde med kemien i deres make-up. Man skal målrette det og tale med eleverne om, hvad der interesserer dem", siger de.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.445 andre er allerede tilmeldt