Skole-hjem-vejledere er populære

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 2009 satte Integrationsministeriet gang i et projekt, der havde til formål at støtte godt 100 skole-hjem-vejledere på landsplan med en toårig ansættelse. Der er startet tre hold op i alt fra 2009-2011. I juni ophørte projektet, men skolerne har tilsyneladende været så glade for ordningen, at vejlederne fortsætter på 38 skoler ud af 56 fordelt på 15 kommuner. Ministeriets ansvarlige for skole-hjem-vejlederne, Katrine Stenild, forklarer her, hvad det går ud på.

Hvad er en skole-hjem-vejleder?

»Det er en støtteperson, der er ansat 15 timer om ugen til at klæde lærerne og skoleledelsen bedre på til at kunne styrke skole-hjem-samarbejdet med særligt nydanske forældre. Typisk vil det ofte være en lærer, men vi har også set, at teologer, antropologer og pædagoger kan varetage rollen. Det er meget forskelligt, hvem kommunen eller skolen vælger, men de bestemmer jo selv, hvem de ansætter som skole-hjem-vejleder«.

Hvordan skulle det kunne gavne lærerne?

»Lærerne har fået et større 'resursesyn' på forældrene. Ofte kan det være et problem, hvis læreren opfatter forældrene som nogen, der hverken kan eller vil noget, men ved at skole-hjem-vejlederen går ind og støtter læreren, så kan vi se, at læreren får et andet syn på forældrene. Nu tænker de: 'Nå, det kan godt betale sig. Jeg får faktisk noget ud af at tale med Fatimas mor'«.

Så hvad er konklusionen på projektet?

»Det er meget usædvanligt, at så mange fortsætter efter endt projektstøtte. Vi får ofte kritik for, at vores projekter er midlertidige og ikke bliver forankrede, men vi kan se allerede nu, at skole-hjem-vejledernes indsats vil fortsætte på langt de fleste af de skoler, som har modtaget puljemidler«.

cgr@dlf.org