Troels Lund Poulsen får overrakt bøger og cd'er fra undervisningssystemet 'Musik i luften 2', der i år vandt Undervisningsministeriets Undervisningsmiddelpris.

Ministerielt krisemøde om musikfaget

I 2010 viste en rapport fra DPU, at musiktimerne på mange skoler er svundet ind til en enkelt time per uge. Samtidig vælger kun halvt så mange lærerstuderende linjefag som i 2006. Ministeren var i går indkaldt til møde af Musiklærerforeningen.

Publiceret Senest opdateret
5.klasses piger fra Borup Skole øver tekst og melodi forud for sangkoncerten for undervisningsministeren.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det var vigtigt for os at understrege over for ministeren, at de tal han kigger på, når han kan sige, at det går godt, modsvares af musikfagets statusrapports katastrofale tal og konklusioner" sagde formand for Læreruddannelsernes Musiklærerforening Signe Adrian efter det lukkede møde med undervisningsminister Troels Lund Poulsen.

Ifølge formand for Folkeskolens Musiklærerforening Lisbeth Frostholm lovede Troels Lund Poulsen på mødet at tage konklusioner og perspektiver fra DPU-rapporten 'Musikfaget - i undervisning og uddannelse' med i sit videre arbejde for styrkelsen af musikfaget i folkeskolen og på læreruddannelsen.

Kun hver anden kvalificeret

Rapporten konkluderede blandt andet, at kun halvdelen af folkeskolerne benytter helt, eller i væsentlig grad, kvalificerede musiklærere i musikundervisningen.

"Jeg synes, vi havde en god og konstruktiv drøftelse. Jeg har indbudt til en videredrøftelse, når den kortlægning af problemets omfang, jeg har sat i gang, er færdig til oktober. Så må vi se, hvor stort problemet er i forhold til, hvor mange musiklærere der er linjefagsuddannede," sagde Troels Lund Poulsen efter mødet og understregede:

"Det er noget, jeg tager meget seriøst, for det er meget vigtigt, at vi har en høj dækning af linjefagslærere på alle fag."

En gratis strukturændring på læreruddannelsen

Efter mødet var Troels Lund Poulsen indbudt til koncert med Lisbeth Frostholms musikhold fra Borup Skole. I Undervisningsministeriets lokale på Frederiksholms Kanal stimlede derfor 20 elever sammen om klaveret.

Koret var fuldt fortroligt med B.S. Ingemanns morgensang 'I østen stiger solen op' og fandt ligeledes nemt takten 100 år længere fremme i musikhistorien, da klaveret spillede Sebastians version af 'Nattergalen, kender du den?'

Lyttede man alene til 5.klasse fra Borup Skole, var der måske mindre grund til at bekymre sig på musikundervisningen og musikfagets vegne. Men statusrapportens konklusioner taler sit eget tydelige sprog. Musiktimerne i folkeskolerne og opbakningen til faget på læreruddannelse er i frit fald.

Siden 1970 er antallet af musiktimer i folkeskolen faldet med 25 procent. På læreruddannelser er faget heller ikke populært. I 2010 valgte kun halvt så mange lærerstuderende musik som linjefag i forhold til 2006.

Af hensyn til hele den danske musikkultur ønsker formændene i Musiklærerforeningerne nu, at Troels Lund Poulsen vil komme musikfaget og dets lavstatus til hjælps. Eksempelvis forslog de ministeren en ganske gratis ændring af strukturen på læreruddannelsen, så det fagteknisk bliver nemmere at vælge musik som linjefag.

Undervisningsministeren kunne ind til videre afværge bekymringen for, at et ministerskifte efter et valg vil sætte arbejdet for musikfaget i stå. Troels Lund Poulsen sagde på mødet, at han vil skrive sikring af musikundervisning på en top 5 seddel over vigtigt arbejde at overtage for en eventuel ny undervisningsminister.

Hvordan er det på din skole, bliver musik og de andre praksis-musiske fag dækket af lærere med de faglige kompetencer?