Debat
0   137

Projekt Danlæs

I Folkeskolen nummer 5 skrives om Danmarks Pædagogiske Instituts (DPI) seneste 'Dialogoplæg 1' som led i den løbende rapportering af Projekt Danlæs. DPI ønsker at fastholde projektforløbet som et dialogforløb, hvorfor vi kan risikere, at den løbende rapportering udlægges for håndfast og misforstås af læsere, der ikke kender projektet indefra gennem medvirken.

'Gode lærere skaber gode læsere' - det er sandsynligvis ikke forkert, men udsagnet kan næppe tåle en modsætningsslutning. I Dialogoplæg 1 redegør vi for 40 faktorer på skoleniveau, der kan tænkes at have betydning for skolens læseresultatfordeling, idet vi tror, at det er en mangfoldighed af gode 'medvindsfaktorer', der tilsammen skaber gode resultater. Da det så viser sig, at der er mange sammenfald i spørgeskemabesvarelserne fra skoler med høje henholdsvis lave læseresultatfordelinger, diskuterer vi til sidst i rapporten, blandt andet med udblik til en engelsk forskningsrapport, om det mon vil vise sig, at de afgørende forskelle mellem høje og lave læseresultatfordelinger skabes inde i klassen, og at læreren derfor kommer til at indtage en central stilling sammen med en lang række andre faktorer.

Artiklen fortsætter under banneret

Danlæs baserer sin dataindsamling på spørgeskemabesvarelser. Måske vil det med andre dataindsamlingsmetoder end de hidtil anvendte vise sig, at skoler i top er skoler, hvor man ved, hvad man vil, og hvor man ved, hvordan man vil gøre det, og hvor det lader sig gøre at gennemføre intentionerne i praksis. Og måske vil det vise sig, at det netop er et problem på skoler i bund at gennemføre de samme intentioner af mangfoldige grunde.

Jørgen Christian Nielsen

Danmarks Pædagogiske Institut


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ