Debat

Projekt Danlæs

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 5 skrives om Danmarks Pædagogiske Instituts (DPI) seneste 'Dialogoplæg 1' som led i den løbende rapportering af Projekt Danlæs. DPI ønsker at fastholde projektforløbet som et dialogforløb, hvorfor vi kan risikere, at den løbende rapportering udlægges for håndfast og misforstås af læsere, der ikke kender projektet indefra gennem medvirken.

'Gode lærere skaber gode læsere' - det er sandsynligvis ikke forkert, men udsagnet kan næppe tåle en modsætningsslutning. I Dialogoplæg 1 redegør vi for 40 faktorer på skoleniveau, der kan tænkes at have betydning for skolens læseresultatfordeling, idet vi tror, at det er en mangfoldighed af gode 'medvindsfaktorer', der tilsammen skaber gode resultater. Da det så viser sig, at der er mange sammenfald i spørgeskemabesvarelserne fra skoler med høje henholdsvis lave læseresultatfordelinger, diskuterer vi til sidst i rapporten, blandt andet med udblik til en engelsk forskningsrapport, om det mon vil vise sig, at de afgørende forskelle mellem høje og lave læseresultatfordelinger skabes inde i klassen, og at læreren derfor kommer til at indtage en central stilling sammen med en lang række andre faktorer.

Danlæs baserer sin dataindsamling på spørgeskemabesvarelser. Måske vil det med andre dataindsamlingsmetoder end de hidtil anvendte vise sig, at skoler i top er skoler, hvor man ved, hvad man vil, og hvor man ved, hvordan man vil gøre det, og hvor det lader sig gøre at gennemføre intentionerne i praksis. Og måske vil det vise sig, at det netop er et problem på skoler i bund at gennemføre de samme intentioner af mangfoldige grunde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jørgen Christian Nielsen

Danmarks Pædagogiske Institut