Debat
0   158

Den nye ungdomskultur

Da arbejdsgiverne mener, at det er folkeskolens ansvar, at unge dropper uddannelser (Folkeskolen nummer 5), må logikken være, at hvis vejledningen ikke udfører det, der er dens egentlige opgaver, så beskæftiger den sig med ting, der blot nærmer sig den egentlige opgave. Det vil sige fører indholdsfattige samtaler med eleverne, pinagtige i forhold i virkelighedens krav, tager på virksomhedsbesøg for underholdningsværdiens skyld, og organiserer erhvervspraktikophold, som ikke har nogen påviselig betydning. Hvis dette er sandt, er der jo ingen virkelig opgave, men kun en overflødig knopskydning, der tilmed tærer på folkeskolens ressourcer.

Lektor Birgitte Simonsen, Roskilde Universitetscenter (RUC) siger til gengæld, at det ikke er folkeskolens vejledning, der er årsag til de unges vrangvillighed i forhold til erhvervslivet. På RUC er der knopskudt et nyt center for ungdomskultur, og her sættes konflikten mellem de unge og erhvervslivet i forbindelse med 'den nye ungdomskultur', som tvang lærerne til at indrette undervisningen efter det muliges kunst. Hvad det betyder - også i denne sammenhæng - er ikke uden nærmere forklaring let at forstå. Det er dog umisforståeligt, når RUC-lektoren fastslår, at der er grænser for, hvor langt man kan nå med vejledningen i folkeskolen.

Artiklen fortsætter under banneret

Folkeskolens virkelighed er selvfølgelig, at det er et mindre antal af elever, der direkte går ud i erhvervslivet fra skolen, så vejledningssamtalen, der føres, i reglen drejer sig om det forestående ungdomsuddannelsesvalg. Skolevejledningen sætter altså ind i forhold til en håndfuld uddannelsesretninger.

Lektor Birgitte Simonsen inddrager 'den nye ungdomskultur', og det står ikke klart, hvad denne kultur betyder for valg eller ikke valg af uddannelsesretning, og om de påtvungne nye undervisningsformer i den anledning betyder noget for, hvor de unge styrer hen efter folkeskolen. Hvis ungdomskulturen er en sådan selvstændig faktor, som ingen vejledning rokker ved, og al undervisning retter sig efter, så er der to muligheder: På trods af samfundsinteresser eller netop derfor at rette sig efter det eller tage kampen op!

Med sådan et perspektiv for øje er arbejdsgivernes kritik af skolevejledningen helt ude i hampen og proportionsløs i forhold til problemernes omfang. Hvis ungdomskultureksperten på RUC kan trække en tråd fra uddannelsesdropperne til vesteuropæiske bevægelser i ungdommen, er det et overordnet politisk spørgsmål, som partierne skal tage stilling til, for selvfølgelig er det interessant, hvilke kræfter der bestemmer en sådan udvikling. Vejledningen bestemmer den i hvert fald ikke.

Torben Thomsen

Aars


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ