Blog
0   15

Hvor blev naturen af?

Abonner på nyt om Biologi i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Inspireret af en debat på Naturmødet i Hirtshals om hvordan børn får glæde ved naturen, har jeg gået og funderet over, hvor naturen mon egentlig er blevet af i biologiundervisningen.

Er det vigtigt, at man kan genkende lærkens sang om foråret?  Hører det med til den almene dannelse at kende de mest almindelige dyre – og plantearter i Danmark? Er glæden ved at kunne navnene på de ting man møder, blevet væk?

Jeg har netop været censor ved den Fællesfaglige naturfagsprøve. Det var en positiv oplevelse med en flok søde, for det meste velforberedte unge mennesker, der havde arbejdet med deres problemstillinger og udført undersøgelser, brugt modeller og perspektiveret - nogle bedre end andre.

Der blev talt om planters fotosyntese og dyrs levevilkår, vands kredsløb og klimaforandringer, strålings skadelige påvirkning og CO2 – masser af CO2. Det skal lige siges, at jeg er stor tilhænger af den Fællesfaglige prøve, da jeg synes, det giver rigtig god mening, når tingene nu hænger så meget sammen imellem fagene, som de gør. Men samtidig begræder jeg jo lidt, at naturen bliver problematiseret, og at der ikke rigtigt er plads til begejstringen over dyrene og planterne i den. Det er blevet til dyr og planter som et overordnet begreb – ikke den enkelte art.

Er det så et problem? Ja, det synes jeg faktisk, og det var også det man kom frem til ved debatten på Naturmødet. Hvis vi vil have de kommende voksne til at passe på naturen og alt det levende, så skal de først lære den at kende. Det kræver, at man kommer ud i den og kigger på den og lytter til den og undrer sig sammen. Jamen, det er der slet ikke tid til, lyder det fra mange biologilærere (også fra mig). Og da slet ikke i de ældste klasser. Jamen, kan vi da ikke ligeså godt lære om fotosyntese, CO2, klimaforandringer, stråling og kredsløb ude i naturen, hvor det meste af det ligesom alligevel foregår? Man møder jo altid noget på sin vej, som man kan lære navnet på og lære om – både dyr, planter og naturfænomener.

Artiklen fortsætter under banneret

Skoleåret lakker mod enden - jeg tror såmænd, at mine elever skal slæbes med til søen med ketchere, bakker og lupper, inden vi går på ferie, og så skal de lære navne og nøgle dyr og planter, ja, de skal. Mon ikke vi så også kommer til tale om både det ene og det andet kredsløb undervejs? Og måske får bare en enkelt elev lært at holde lidt mere af naturen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.373 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen