Blog
0   4

Musik er multifaglig

Abonner på nyt om Musiklærer i dit personlige nyhedsbrev.


I musik bruger vi de kompetencer, vi har fra andre fag som en naturlig del af undervisningen.

På skolerne rundt omkring bliver der planlagt tværfaglige forløb for at give eleverne en mere sammenhængende viden, men rigtig meget af tiden foregår i de enkelte fags egen verden. I kontrast til det er musik, der faktisk er multifaglig, da vi i musik “inviterer” de andre fag indenfor som en naturlig del af undervisningen. Som musiklærere trækker vi på hver vores faglige bagage i inddragelsen af de andre fag.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Noget af det mest oplagte er kristendomskundskab, hvor salmetraditionen dækker det meste af bibelhistorien og i et sprog der varierer fra et meget højtideligt gammeldags til nutidigt. For nyligt sang jeg “Den blå anemone” med en klasse og den blev udgangspunkt for en historisk snak om såvel frihedskamp gennem ord og 2. verdenskrig i Danmark. En elev havde også brug for at få præciseret, hvor det nu er at Lolland ligger henne.

 

Når vi laver folkedans og andre danseaktiviteter dækker vi både musikkens og idrættens fagområder og kan samtidig sætte dansen ind i et historisk og kulturelt perspektiv - og nogle gange er det jo bare sjovt at lave fagter og danse til en sang.

 

Nogle af fagområderne i natur/teknologi kommer i spil via årstids- og krible/krable sange som “Lille Madeleine” eller design af hjemmeside om en kunstner. Er det så samtidig Rammstein eller Bruno Mars, bruger vi sprogfagene i forståelsen af teksterne, for er grunden til at man kan lide en kunstner tekstens indhold eller musikken - eller er det kombinationen, der giver en større helhed?

 

Når vi arbejder med rap kommer danskfaglige discipliner som grammatik samt ordstilling i spil. Lyrikken og dens måde at åbne ind til sjælen giver mig ind imellem en lykkefølelse, der kan sprede sig helt ud i venstre storetå og det vil jeg gerne afslutte denne artikel med et par eksempler på.

 

En af mine yndlings sprogblomster “Hjertets skatskab” stammer fra “De små børns smil” og til sidst får I 1. vers af Eva Chortsen og Niels Bystrups sang “Kom vil du være min bedste ven?”

 

Kom vil du være min bedste ven?

Jeg kan li’ dig en kæmpe smule,

og i min mave, der flyver nu

flere sværme af små sommerfugle.

Kanelbjørn og Påfugleøje

slår vingerne ud bag min trøje,

hvor hjertet det sad engang.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.200 andre er allerede tilmeldt
Vind et hotelophold

5500_hotel _sixtus _middelfart _2017

Nu er sommeren rigtig tæt på, og det er derfor blevet finaletid i Folkeskolens sommerkonkurrence. Du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller inkl. middag og vin til en værdi af 7.500 kr. Deltag ved at følge linket: 

 Tricks