»3-d-printeren gør det sjovt at gå på arbejde«

Publiceret

Faglig fornøjelse

Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelsepå lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv.Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt engang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gik ud adskoleporten med løftet pande og smil på læben.

Mød håndværk og design-lærer SølviDomsten fra Skolen på Islands Brygge i København. Forhende blev 3-d-printeren så stor en øjenåbner, at hun nu bruger deni alle fag - også tysk. Det på trods af at skolen ikke selv har enordentlig printer, så hun må ud at låne.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Det startede med en præsentation af printerens muligheder hos producenten RealDream. Jeg var solgt med det samme. Mange forskellige dimser er sprøjtet ud siden, men en af de større succeser er at lave småkageforme i håndværk og design. Det er en fest for både eleverne og de voksne. Det er nyt og sjovt, men allervigtigst fortsætter det med at give en masse til undervisningen, også efter at nyhedens interesse har fortaget sig. 

3-d-printeren er naturligt differentieret. Den er simpel, og den understøtter elevernes naturlige kreativitet og skabertrang. Det er sjovt nok især de ordblinde, der virkelig fanger den. De kan få lavet nogle fantastiske kreationer, som de kan afprøve i praksis og så lave om. Der er en løbende dialog blandt børnene, der hjælper hinanden og evaluerer hinandens produkter. Det giver en rigtig god summen.

Der foregår så meget læring i matematik, formgivning og teknologiforståelse, som de slet ikke tænker over. De æstetiske læreprocesser er i højeste gear. Dem glemmer udviklerne af læremidler ofte. Jeg kunne godt tænke mig, at vi får ændret de såkaldte Stem-fag til Steam, hvor a'et står for 'aestetics'.

Jeg har mulighed for at låne printere igen, så der skal vi bage til vores årlige featureuge. Mulighederne er legio. I tysk skal jeg i samarbejde med en kollega bruge printeren til at kreere brikker til et sprogspil.

Når vi kører forløb med 3-d-printeren, synes jeg kort sagt, at det er sjovere at gå på arbejde - og man kan se, at ungerne også blomstrer, og mange vælger at arbejde videre efter skoletid med projekter, der bare vokser og vokser. Der kommer hele tiden positive hov-oplevelser«.