Blog
0   28

Bliver eleverne gidsler i dårlig vejledning til de mundtlige prøver?

Abonner på nyt om Folkeskolens naturfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvordan forholder man sig som censor til prøvemateriale, der ikke lever op til vejledningerne? Der kan ikke ændres i elevernes problemstillinger, prøveoplæg eller synopser – når først de er afleveret. Men skal eleverne betale prisen for lærere, som ikke har styr på formalia?

Flickr/ Øjvind

 

Den grønne dug og friske blomster fylder bordene i landets 9.klasses lokaler. Eleverne bliver prøvet i deres viden og går derfra med en mundtlig karakter. Jeg er vokset op med parolen ”eksamen er en fest for den velforberedte elev”. Men er det nok, at eleverne er velforberedte?

Lærens rolle som vejleder

Artiklen fortsætter under banneret

I perioden hvor eleverne arbejder med deres prøveoplæg fungere læreren som vejleder. En opgave som betyder, at man har styr på formalia i ens fag og prøve. For at få denne viden skal Bekendtgørelsen om folkeskolens prøve og Prøvevejledningen til eget fag være læst. Denne læsning må være grundpillen i at føre elever til eksamen.

Frustrationer over censormateriale

At modtage censormateriale er for mig begivenhedsrigt og nervepirrende. Begivenhedsrigt fordi det er at se, hvordan andre kollegaer har varetaget opgaven kan give ny inspiration. Nervepirrende fordi der er så meget på spil, hvis formalia ikke er i orden.

Materialet som ikke lever op til formalia giver anledning til en del merarbejde. Procedurerne i dette arbejde er mig noget uklart. Det er klart, at man starter med at kommunikere med den pågældende lærer.

Men hvad så? Der er ting, der kan rettes op fx pensumlister, som er skrevet forkert. Men hvad med de ting, som ikke kan ændres? Det kunne være manglende opgivelser, problemstillinger som er ja/nej spørgsmål eller elever som i deres arbejdsspørgsmål ikke dækker alle tre naturfag.

Her er min pointe, at eleverne ikke må blive gidsler. Men hvordan undgår man det? De kan være nok så dygtige og arbejdsomme, men kan de reelt opnå de høje karakter – hvis deres problemstillinger og arbejdsspørgsmål er mangelfulde pga. dårlig vejledning. Så nok er det min pointe, at eleverne ikke må blive gidsler – men desværre sker den gidseltagning!

Kollegaer – på lige fod

Hvad er proceduren for censormateriale, som ikke er i orden? Efter endte eksamener er der nogen som informere deres leder om forhold som ikke levede op til formalia. Andre kontakter selv ledelsen på den pågældende skole. Andre lader det ligge og nogen kontakter læringskonsulenterne i UVM.

Vi er kollegaer på lige fod – og det er betydningsfuldt, at vi sammen bliver bedre. Eleverne må ikke ende som gidsler i denne problematik.

Kør du bil uden kørekort? Nej vel!

Så fører du vel heller ikke elever til prøve uden at have læst Bekendtgørelsen om folkeskolens prøve og Prøvevejledningen i dit eget fag…


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.519 andre er allerede tilmeldt