Blog
3   5

Collage

Abonner på nyt om Thits Kunstneri i dit personlige nyhedsbrev.


Om collagearbejde med børn

Åh jeg fik en herlig gave af min svigermor for nylig. Tre store poser med gamle dameblade fra 60’erne. Dem tog jeg straks med i Kunstneriet.

Jeg fortalte mine elever om hvordan jeg elsker det lidt skæve og uventede – det kom ikke rigtig bag på dem – men i samme åndedrag, begyndte jeg at fortælle om collager og arbejdet med at sammensætte ting, man kender i helt nye og besynderlige sammenhænge. En kæmpe symaskine på en planet, en mand der kaster agurker op i lange baner, dameben på en autocamper – og så videre, og så videre. Eleverne var lynhurtige, til at komme på banen med forslag til besynderlige sammensætninger af ting vi kender. Vi fik en snak om, at nogen gange kan det være uhyggeligt og andre gange sjovt med besynderlige sammensætninger. Vi kom også omkring Surrealismen, der ville vende op og ned på hvad den almindelige forståelse af kunst var. Det gjorde de blandt andet med collager.

Artiklen fortsætter under banneret

Collage arbejde er sjovt, eleverne fik et par blade - både nye og gamle, samt adgang til farvet papir. Vi snakkede både om komposition, hvordan et billede bliver spændende at se på og om farveholdninger i billeder.

Der blev klippet og klistret i koncentreret ro, det med at lade være med at lime fast, før man er sikker på sin komposition, er for mange elever en øjenåbner og det trækker paralleller til digitalt arbejde med kunst.

En ting jeg oplever ofte, når jeg arbejder med collagekunst, er at eleverne faktisk forstår begrebet collage og planche som en og samme ting. Der kan man være på forkant og allerede i introduktionen,  snakke om forskellen på de to ting.

Andre måder, at arbejde med collager er fx at lade eleverne gå på jagt efter specifikke farver eller ting. En collage af mange bildæk eller fodboldspilleres ben, kunne være ret interessant og ville måske gøre det mere relevant for visse elever. Jeg har ikke noget problem med at dreje tingene, så de taler så bredt som muligt og kan det få en elev, der synes faget er håbløst, til at få en god oplevelse, synes jeg det er fedt.

At have fokus på specifikke ting – gå på jagt efter ure i et blad, kan også gøre collagearbejde mere tilgængeligt for elever, der synes billedkunst er svært og kaotisk.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.882 andre er allerede tilmeldt
Vind et hotelophold

PUBLICERET - Sinatur -konkurrence 2 D2016-010501 1.0

Så er det sommer, og folkeskolen.dk har sat biografbilletter inkl. tilbehør og et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller på højkant i en sommerkonkurrence. Der kommer nye spørgsmål de næste 2 uger, så følg med og forøg dine vinderchancer.

 Tricks