Første lokale aftale på plads

I Høje-Taastrup sikres alle lærere 100 timer til teamarbejde og 14 minutters frikvarter per lektion

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle fuldtidsansatte lærere har 100 timer om året til teamsamarbejde og fælles forberedelse med kollegerne. Det er et af de vigtigste elementer i det, der blev den allerførste lokale aftale i henhold til lærernes nye arbejdstidsaftale. Kreds 16 i Taastrup har lynende travlt ved telefonerne i disse dage, hvor kredsformænd fra hele landet ringer for at høre om aftalen med Høje-Taastrup Kommune, og på den anden side af bordet er aftalen for længst præsenteret for skoledirektørerne i Københavns Amt.

'Vi synes, vi har fået en velafbalanceret aftale, hvor vi forsøger at tilgodese kravene til folkeskolen', siger formanden for kreds 16, Lena Lynge.

Gennem den nye aftale kommer lærerne til at finansiere fem ud af de 12 stillinger, som det koster, at byrådet har besluttet at udvide timetallet i 4.-6. klasse. Til gengæld har lærerne fået en aftale, der sikrer samtlige fuldtidsansatte lærere 100 timer til teamsamarbejde og fælles forberedelse, sikrer ekstra forberedelsestimer til lærere med over 620 undervisningstimer årligt, og som sikrer den tid, der ligger i elevernes frikvarterer. Kreds 16 er nået til enighed med Høje-Taastrup Kommune om 14 minutters pause per undervisningslektion - det er en lille anelse mere end de 29 procent af F-tiden, man har anslået frikvartererne til at udgøre i den gamle aftale. Heri er så afregnet for al tilfældig forlængelse af skoletiden, klargøring og oprydning, tilsyn med elever samt lærerens egen pausetid.

Forbedret prøveaftale

Høje-Taastrup-lærerne har også opnået en prøveaftale, der er væsentligt bedre end den gamle - eksempelvis gives der en time per elev til bedømmelse af såvel den obligatoriske som den frivillige projektopgave i de ældste klasser - det er det dobbelte af den gamle aftale.

'Vi har arbejdet med akkorder og timerammer i flere år og gjort, hvad vi kunne, for at undgå bureaukrati og undgå at tælle timer', siger Lena Lynge. Et eksempel er den såkaldte forbrugspulje, som også er overført til den nye aftale. Hver lærer har en pulje på 30 timer årligt, som læreren fuldstændig selv råder over til for eksempel ekskursioner, småkurser, møder med professionelle samarbejdspartnere og forældrearrangementer. Puljen bruges dog kun til de arrangementer, læreren selv tager initiativ til - forældremøder med videre, som skolelederen beslutter, er ikke afregnet i denne pulje.

Der er indgået en helt ny aftale for skolevejledning, fordi alt skolevejlederarbejde sammen med elever fremover er undervisning. Skolevejlederen tildeles et fast antal undervisningstimer per klasse alt efter klassetrin samt tid til at deltage i et teammøde per klasse, en halv time per elev til vejledningssamtaler og ti minutter til administration per samtale. Dertil kommer et grundtimetal per skole.

'Tiden administrerer skolevejlederen selv - vi har tilstræbt, at det hele er så jordnært og praktisk som muligt og svarer til dagligdagen i skolen', siger Lena Lynge, som da også har indtryk af, at Høje-Taastrup-aftalen bliver pænt modtaget rundt omkring.

'Der er givet nogle steder, hvor enkeltelementer er bedre 'aflønnet' end hos os, men vi synes som sagt, at der er en god balance i vores aftale'.

Der blev stemt massivt nej til overenskomsten blandt lærerne i Kreds 16:

'Det var en politisk stillingtagen til, at vi mente, at der var for få centrale sikringer i aftalen. Vi var godt klar over, at vores kommunes ressourceniveau betød, at vi formentlig ville kunne opnå en rimelig aftale lokalt', siger Lena Lynge.

Formand for undervisnings- og kulturudvalget i Høje-Taastrup Sven-Erik Hermansen, er også rigtig godt tilfreds med aftalen: 'Vi har fået det ud af den, vi ønskede - vi har kunnet lægge lidt flere timer til, og så har vi fået mindre bureaukrati'.

Høje-Taastrup-aftalen

Hver fuldtidsansat lærer tildeles i henhold til den centrale aftale 375 timers individuel tid. For hver undervisningstime ud over 620 gives ekstra 20 minutters individuel tid. Denne tid tages af 155-timers-puljen, hvoraf hver fuldtidsansat lærer også tildeles mindst 100 timer til deltagelse i teamsamarbejde og fælles forberedelse. Hver lærer har desuden 22 timer til skoleudvikling. Tilbage af 155-timers-puljen vil der i gennemsnit være cirka 20 timer per lærer, som indgår i den enkelte skoles helhedsaftale til for eksempel pædagogiske dage, udvikling af evalueringsformer, supervision og udvikling af lokale læseplaner og undervisningsmaterialer.

Tid til pauser/frikvarterer beregnes som 14 minutter per undervisningslektion i lærernes normale skema ganget med 40 uger.