Forsker: Giv lærerne faglig efteruddannelse

Hvis lærerne bliver efteruddannet i deres fag, holder de længere, og elevudbyttet stiger

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er fint, at kommuner og skoler engagerer sig i lærernes efteruddannelse, men de begår en fejl, når de flytter fokus fra fagdidaktik og over på generelle pædagogiske emner. Lærerne bliver først og fremmest bedre til at undervise, når de vedligeholder eller forbedrer deres faglige kompetencer.

Det er Martin Bayer, leder af Institut for Kultur og Identitet på Roskilde Universitet, der fremsætter det synspunkt. Han gør det på baggrund af et forskningsprojekt, der siden 1998 har kortlagt læreres og pædagogers karriereforløb med basis i interview og spørgeskemaundersøgelser.

»Vi ved, at hvis lærerne er engagerede i deres fag, så er der mere kvalitet i deres undervisning. Dygtige undervisere er dygtige til deres fag. Det er det, der gør, at de opnår det største elevudbytte. Det er ikke sikkert, at øget satsning på sociale og pædagogiske kompetencer fører til et lige så godt resultat«, siger Martin Bayer.

Lærere har brug for at styrke deres faglige udvikling efter nogle år, viser forskningsprojektet. Og der er en snæver sammenhæng mellem at kunne lide at være lærer og fortsætte med at være det og så at efteruddanne sig i sine fag.

»Det må være kommunerne og skolerne, der entydigt vælger, at lærerne skal efteruddanne sig i sociale og pædagogiske emner. Hvis lærerne selv skulle vælge, ville de formentlig prioritere anderledes. Lærerne ved godt, at der skal investeres kræfter i et godt socialt miljø i klassen, men de har en dyb forståelse for, at et ordentligt fagligt niveau forudsætter fagligt stærke lærere«, siger Martin Bayer.

Før sommerferien foreslog De Radikales leder Margrethe Vestager, at der investeres massivt i lærernes faglige efteruddannelse. Det ligger fint i tråd med resultaterne af Martin Bayers forskningsprojekt.

»Der er en stor gruppe af lærere, der meget gerne vil faglig efteruddannelse, men som får afslag, fordi skolens budget er i bund. De vil have meget gavn af flere penge til uddannelse i linjefag og andre faglige forløb. Det samme vil eleverne og skolen«, siger Martin Bayer

Han undrer sig over, at kommunerne og skolerne satser så massivt på social og pædagogisk efteruddannelse, når man i andre sammenhænge søger inspiration i lande som Singapore og Finland. Begge steder satses der massivt på at gøre lærerne fagligt dygtige, og i Singapore har lærerne ligefrem en garanti for at blive efteruddannet. |