Lærere bestemmer selv

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere oplever, at de i høj grad har indflydelse på deres egen hverdag, viser en undersøgelse fra Arbejdsmiljøinstituttet. 32 faggruppers psykiske arbejdsmiljø, derunder deres indflydelse på egen hverdag, er blevet undersøgt. Forskerne har placeret faggrupperne i en skala på 100 point, hvor 50 er gennemsnittet. Med 69 point kommer folkeskolelærerne ind på en femteplads. De er kun overgået af butiksledere, direktører, chefer, lærere ved erhvervsskoler og fritidsundervisning samt pædagoger. I bunden ligger nærings- og nydelsesmiddelarbejdere og kontorassistenter.

Vilhelm Borg, psykolog i Arbejdsmiljøinstituttet, forklarer lærere og pædagogers gode placering med, at 'pædagogerne ikke har en bestemt plan, de skal følge. De har større råderum over, hvordan dagen med børnene skal se ud. Det samme gør sig gældende for lærerne. Godt nok har de bekendtgørelser, som de i undervisningen skal leve op til, men de har stor frihed til at tilrettelægge undervisningen', siger han til FTF's blad Fællesrådet. Undersøgelsen siger dog ikke noget om, hvor tilfredse de forskellige faggrupper er.

Powered by Labrador CMS