Bogstavleg i sommervarmen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skulle der stadig være lidt tilbage af sommervarmen, når du læser dette, kære læser, er der her lidt inspiration til, hvad du kan foretage dig med de mindste elever, når I en dag beslutter jer for at søge tilflugt fra de saunaagtige klasselokaler.

En af de to spiludviklere bag »mymo-alfabetet«, Pernille Krogh, vil nemlig have eleverne til at lære noget, når de alligevel er ude for at brænde krudt af.

Hvad kan lærerne i indskolingen bruge alfabet-spillet til?

»Spillet er meget let at gå til, på linje med et rundboldbat og en bold. Med vores alfabet medfølger der tre æsker med bogstaver og figurer, der skal få gang i en aktiv bogstav/staveleg til den afvekslende indlæring.

Det er den enkelte lærer, der ved, hvilket niveau eleverne er på, så det vil være op til lærerens viden for at få sat spillet i gang«.

Hvordan fik I inspirationen til det?

»Ja, jeg ved for eksempel fra mine egne børn i børnehaveklassen, at når først krudtet begynder at melde sig i kroppen, så får de at vide, at de kan løbe ned og tage tre gange rundt om sandkassen, og så kan de komme op igen. Så tænker vi som spiludviklere, at det her spil kunne være et godt alternativ, som de også kunne lære noget af«.

Hvad er jeres foreløbige erfaringer med det?

»Når vi for eksempel i 2. klasse har været ude at lave 'bankebøf'-diktat og 'stavestafetter', så kan eleverne holde koncentrationen meget længere, end vi havde regnet med. Overraskende længe. Og så er det virkelig en god måde for lærerne at bruge deres faglighed på - på en ny og sjov måde«.

Læs mere om spillet på mymo.dk

cgr@dlf.org