Debat

Vigtigt med nye eksamensformer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Under overskriften 'Lav prøverne om' efterlyser Steen Okbo i Folkeskolen nummer 4 tidssvarende prøveformer i folkeskolen. Det gør Uddannelsesstyrelsen/Området for Grundskolen også i en pjece, som man for nylig udsendte til 9.- og 10.-klasse-lærerne i folkeskolen.

Det er tanken, at lærere med interesse for udviklingsarbejde kan melde ind, hvorledes de gerne vil udvikle nye eksamensformer. Efter en række års erfaringer med et 'alternativt' undervisningsforløb i 10. årgang har en kollega og jeg lagt billet ind på et udviklingsarbejde med mundtlig eksamen, men jeg føler, at oplægget fra Uddannelsesstyrelsen kræver så stor spændvidde i arbejdet, at det bliver vanskeligt at forene de ønsker og krav, vi erfaringsmæssigt har indhøstet hos os i dette arbejde.

Man ønsker nemlig blandt andet at lægge op til '. . . en undersøgelse af, hvorvidt det vil være muligt at skabe en balance mellem centrale krav og lokale muligheder og ønsker for prøveafholdelser. Vil det med andre ord være muligt at tilvejebringe en prøvestruktur og en prøveafholdelse, der tager hensyn til fælles fastlagte krav og til lokale forskelligheder med hensyn til bredere rammer for en tilrettelæggelse af prøverne'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Som Steen Okbo så rigtigt nævner i sit læserbrev, er der nu - på forhåbentlig rigtig mange skoler - en så stor afstand mellem dagligdagens mylder af arbejdsformer og indlæringsmetoder, at den traditionelle, mundtlige afgangsprøve slet ikke giver eleverne muligheder for at demonstrere alle deres evner og al deres viden.

Den skriftlige afgangsprøve ønsker Uddannelsesstyrelsen ikke at arbejde med i denne sammenhæng. Desuden er der jo tanker om, at den skriftlige og mundtlige afgangsprøve adskilles, hvilket må betyde, at den skriftlige prøve i hvert fald på 10. klassetrin med tiden afskaffes.

Og projektopgaven afløses i det kommende skoleår i 10.-klasserne af 'den obligatoriske, selvvalgte opgave'. Den skal tage udgangspunkt i elevens uddannelsesbog. Også her ønsker Uddannelsesstyrelsen udviklingsarbejdet iværksat, og jeg håber, at mange kolleger har lagt billet ind på et sådant stykke arbejde, for i perioder med vidtløftige pædagogiske diskussioner og målsætninger er det vigtigt, at lærere med fingeren på pulsen er med til at udvikle på nye eksamensformer, der kan dokumentere, hvad vore elever virkelig kan.

I grunden håber jeg, at den selvvalgte, obligatoriske projektprøve og den skriftlige og den mundtlige eksamen kan smelte sammen til en dynamisk eksamensform, der giver eleverne muligheder for at vise alle facetter af deres evner og kunnen. Jeg kan bare ikke lige nu se, hvorledes dette er praktisk muligt.

Under alle omstændigheder håber jeg, at Uddannelsesstyrelsen løbende informerer om udviklingsarbejdet, således at så mange som muligt får lov til at kommentere arbejdet.

Kai Bayer

Grindsted