Forskning

Test af elevernes læsefærdigheder undervejs i uddannelsesforløbet kan være gavnlige, mener Jan Mejding.

Forsker: Test i 2. klasse kan være en god idé

Regeringen har fremsat et læseløfte, der indebærer, at alle elever skal kunne læse, når de afslutter 2. klasse. Men seniorforsker Jan Mejding problematiserer, at man så tidligt taler om læsning som noget, man enten kan eller ikke kan.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Man er jo ikke færdig med at lære at læse efter 2. klasse. Vi skal faktisk blive ved med at udvikle vores læsefærdigheder op igennem hele livet," pointerer Mejding, der er lektor og seniorforsker ved Århus Universitet i et interview med magasinet Asterisk.

Ifølge Jan Mejding bør man frem for at insistere på, at eleverne i den danske folkeskole skal kunne læse efter 2. klasse, sætte sig nogle delmål undervejs og ved 2.klasses afslutning være tilfreds med, at eleverne kan læse sammenhængende tekster og små historier. Først senere kan man forlange, at eleverne tilegner sig et overblik over forskellige typer af tekster, som også er en del af det at kunne læse, forklarer Mejding.

Test i 2.klasse

Diskussionen af test i folkeskolen er et uddannelsespolitisk varmt emne, der tilmed splitter oppositionen. Lektor Jan Mejding mener, at test af elevernes læsefærdigheder undervejs i uddannelsesforløbet kan være gavnlige.

"En læsetest er jo ikke andet end en test på, om det, man gør, virker. Så hvis ikke man tager det som andet end et redskab, så synes jeg, det er fint at have - også i 2. klasse," siger han.

Den holdning udfordres af partiernes uddannelsesordførere i den anden af i alt fire interview fra magasinet Asterisk, som folkeskolen.dk bringer i august. Se videoen nedenfor.