Debat

Lærerne mod fremmedhad

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sidste år i maj fyldte Danmarks Lærerforening 125 år. I en sådan anledning er det kutyme, at de lokale kredse giver moderforeningen en gave. En måned før fik kredsene besked om, at eventuelle gaver til DLF, i stedet for kunne gå til flygtninge fra Kosova. En flot tanke fra DLF som lynhurtigt blev eksekveret af kredsene. De 3.000 kroner er de bedste penge, jeg har været med til at skænke til et godt formål som medlem af kredsstyrelsen.

På kongressen senere samme år tog Anni Herfort kraftig afstand fra udviklingen i Sverige, hvor en fagforeningsmand var blevet slået ihjel på grund af sin afstandtagen til fascisme/racisme og al dens væsen, og kongressen blev suspenderet samme eftermiddag, for at de kongresdelegerede kunne deltage i en antifascistisk demonstration.

Holdningen er klar, Danmarks Lærerforening vender sig imod racisme, krænkelse af menneskerettigheder og folkeforfølgelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Også i folkeskolens formålsparagraf er holdningen klar:

'Skolen forbereder eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens undervisning og hele dagligliv må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati'.

På denne baggrund må vi som lærere i den danske folkeskole give vores mening til kende over for den fremmedfjendske dagsorden, som er toneangivende i samfundsdebatten.

Nu er DLF, og bør fortsat være, en partipolitisk uafhængig organisation. Men derfor kan vi godt anfægte ovennævnte dagsorden. Det kan vi gøre ved, at vi som lærere forsvarer retten til at tænke og tro frit. Forsvarer retten til at være anderledes og værner om de svage i skolen som i samfundet.

Dette bør vi gøre, hver gang vi støder på holdninger, som ikke anerkender disse skitserede rettigheder. Holdninger, som giver sig udtryk i for eksempel læserbreve.

Samtidig bør vi lærere over for politikerne anvise handlemuligheder til løsning af de reelle problemstillinger vedrørende unge indvandrere, ghettodannelser og så videre. Vi bør vise, at der findes en anden vej ud af problemerne end den overbudspolitik, vi i øjeblikket er vidne til. Løsningen for mig at se ligger blandt andet i det respektfulde skole-hjem samarbejde.

Åndsfrihed og pluralisme er den danske folkeskoles fundament. Folkeskolelærerne er garanterne for dette fundament, nu og i fremtiden. Derfor må vi også engang imellem tone rent flag og vende os imod strømmen. Det skal vi gøre nu.

Martin Empacher

Gladsaxe