Anmeldelse

Talent i skolen

Talent i skolen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De bedst begavede elever skal nok klare sig. Det har i mange år været holdningen i det danske skolevæsen, hvor fokus har været at få løftet de fagligt svage elever. Men særligt begavede elever har ofte flere vanskeligheder end elever i almindelighed, blandt andet i forhold til kammeraterne. Samtidig sidder denne elevgruppe med et uudnyttet potentiale, som kan være med til at opfylde målsætningen om, at danske elever skal være blandt de bedste.

Fakta:

Titel: Talent i skolen

Forfatter: Poul Nissen, Ole Kyed, Kirsten Baltzer

ISBN: 9788772815428

Pris: 248 kroner

Sider: 208 sider

Serie: Viden om skolen

Type: Bog

Forlag: Dafolo

Det er denne sidstnævnte problematik, "Talent i skolen" tager op, og det må siges at være særdeles aktuelt.

Bogen består af ni kapitler, hvor der i det første er en glimrende gennemgang og definering af begreberne talent og intelligens. Begavelse og talent er ikke statisk, men egenskaber, der hele tiden skal udvikles, og det har nogle lande mere erfaring med end andre. I kapitel to tager forfatterne læseren med rundt i verden for at få et internationalt perspektiv på arbejdet med talentudvikling. Her kan det noteres, at der er langt imellem måder at se skolen på og måder at se mennesker på. Det er inspirerende at læse, og afsnittet om USA, der er foran inden for talentudvikling, er særligt interessant.

De følgende kapitler handler om dansk forskning i emnet, om de erfaringer, der er gjort, og om hvordan det konkret kan implementeres i undervisningen. Bogen taler for, at der skal være et forskningsbaseret grundlag til at fastslå, hvilke undervisningsmetoder der er mest virkningsfulde. Læreren kan ikke i selvstændig praksis gå ud at gøre dette.

Jeg kan godt lide, at bogen indeholder mange cases, der kan give læreren inspiration til planlægning af en undervisning, der udfordrer særligt begavede børn. Det er et stærkt materiale til læreren, der ønsker at arbejde med talentudvikling.

Bogen er en øjenåbner, og den kan være med til at starte en debat på lærerværelset