Debat

En lektion fra de korrekte

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vedrørende lederen i Folkeskolen nummer 3 omhandlende modersmålsundervisning.

Så var der endnu en lektion fra de politisk korrekte og ikke et øje var tørt.

Det er nemt nok at råbe op om stemmefiskeri og uanstændighed, hvis folk ikke lige har den mening, man selv har. Kunne man forestille sig, at der var nogle relevante grunde til at se på, hvorvidt man stadig skulle tilbyde modersmålsundervisning eller ej? Selv blandt eksperter hersker der stor uenighed om, hvorvidt modersmålsundervisning er skidt eller godt for integrationen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Kunne et aspekt som for eksempel, at tyrkiske kurdere har en overvejende tendens til at sende deres børn til tyrkisk undervisning på trods af, at deres modersmål er kurdisk, og at der derved forventes, at de stakkels børn fra en meget tidlig alder skal lære at bestride tre forskellige sprog, ikke være rimeligt at diskutere?

Kunne man forestille sig, at man i stedet fokuserede mere på, at dansk skulle være deres første sprog, da det trods alt er her i Danmark, de skal leve og forhåbentlig arbejde?

Der bliver i lederen også talt om, at de tosprogede elever har brug for en oase i deres hverdag. Hvis det er tilfældet, tror jeg også, at der findes danske elever på nogle af de københavnske skoler, der har brug for noget tilsvarende.

Det kunne være, at man kunne tage sådan en leder lidt mere seriøst, hvis man slap for ord som: 'Uanstændigt stemmefiskeri' og 'kyniske politikere'.

Anders Smidt

lærerstuderende