Motorisk træning hjælper børn

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mindst seks procent af alle skolebørn har motoriske vanskeligheder i en sådan grad, at det har betydning for deres indlæring eller sociale udvikling ved skolestart. Meget tyder på, at en veludviklet motorik understøtter børnenes hukommelse og indlæring. Desuden viser undersøgelser, at aktive børn er bedre til at koncentrere sig.

Men børn med motoriske vanskeligheder får ofte ikke den hjælp, de har brug for. Mange tror, at børnene vokser sig fra vanskelighederne, men det gør de ikke. Det er dokumenteret, at motorisk træning kan hjælpe disse børn.

Bellahøj Idrætsskole har de seneste to år fået foretaget motorisk screening af alle børn i børnehaveklassen ved skolestart. To fysioterapeuter tester eleverne, og forældre og lærere udfylder tjeklister om deres motoriske færdigheder. Ud fra testen havde 15 procent behov for motorisk træning og blev henvist til motorikhold.

Der blev udleveret materiale til forældre og lærere om motorisk stimulering, og efter ti uger blev eleverne re-testet.

En opgørelse af testresultaterne viste, at 88 procent havde forbedret deres motoriske færdigheder.

Læs artiklen: »Motorisk Sceening ved Skolestart« af fysioterapeuterne Charlotte Runge og Anne-Sofie Andersen på undervisere.dk