Blog
1   9

Er det for sent?

Abonner på nyt om Folkeskolens tysk- og franskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Regeringen har justeret og tilpasset folkeskolereformen. Men betyder det noget?

For 2. fremmedsprog betyder justeringen en ekstra time i 5. klasse. Og de humanistiske fag bliver i teksten omtalt som “…afgørende for elevernes udvikling og dannelse,...” (jeg bemærker at de naturfaglige og praktisk/musiske fag omtales som fag, der skal styrkes)Der er oprettet Nationalt Center for Fremmedsprog, NCFF. Godt at man har erkendt, at vi ikke kun kan klare os med gode engelskkundskaber.

Sprogdød truer

Men det er ikke nok. Sprogdøden er nært forestående og selvom sprogundervisere kan søge midler hos NCFF til projekter vedrørende sprog udover engelsk, så kræver det flere investeringer at vende den kedelige udvikling. Et økonomisk løft til sprogfagene og ikke mindst et politisk “løsnings-løft” skal der til. Ligesom naturfagene i årevis er blevet talt op og lige nu er et fag, der bliver lagt meget energi og penge i, kunne jeg ønske det samme for sprogfagene.

En gymnasieelev har for nylig i en artikel beskrevet problemet med at vælge sprog i gymnasiet og naturfagets altdominerende plads her. Læreruddannelserne opretter ikke tysk/fransk hold af mangel på studerendes interesse (eller evner?). De sproglige miljøer på universiteter og andre uddannelser er små. Helt lokalt har der ikke været et eneste franskhold på folkeskolerne i min kommune i årevis og min kommune har ikke en sprogstrategi.

Artiklen fortsætter under banneret

For sent?

NCFF har udsendt et spørgeskema til fransklærere; “ Kvalitetsudvikling i franskundervisningen - en behovsanalyse” og jeg skal da lige love for, at der er et behov for at vi undervisere bliver spurgt. Og lyttet til.

Men er det for sent? Det mente en fransk-kollega som jeg talte med om spørgeskemaet. Hun mente at både NCFF, ekstra time og spørgeskemaer er kommet alt for sent. Og at 100 millioner er alt for lidt. Fødekæden er snart brudt. Politikerne kommer halsende og prustende med halve løsninger, fordi de ikke i tide har indset, at besparelser på sprogområdet har ført til katastrofalt små eller totalt fraværende sprogmiljøer. Der skal politiske løsninger til. Måske kan den nye regering finde på noget? Bare det ikke er for sent.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.897 andre er allerede tilmeldt