Computerkoks på skoler

På fem københavnske skoler har lærerne fået computere mod at tage pc-kørekort, men maskinerne virker ikke

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Idecember måned fik 150 lærere på fem københavnske skoler hver sin nye Compaq-computer. Meningen er, at de i løbet af det næste år skal tage pc-kørekort. Problemet er bare, at størstedelen af computerne ikke virker.

'Computeren dør. Pludselig fryser skærmen, selvom man arbejder i et helt almindeligt tekstbehandlingsprogram. Jeg har haft 14 computere i mit liv, og det her er den suverænt dårligste. Den eneste, der ikke har problemer, er viceinspektøren, fordi hans computer stadig står i en papkasse', siger Tom Rasmussen, IT-vejleder på Christianshavns Skole.

Han kan også berette om computere, der pludselig slukker, nogle der ikke kan slukkes, og nogle få, der slet ikke starter.

Compaq erkender problemerne, og det er langt fra kun lærerne på de fem skoler, der har dem.

'Der er sendt omkring 22.000 computere, der er fejlbehæftede, ud til kunder. Det er to serier, hvor alle computerne har de her fejl', siger Jens Brøchner, salgsspecialist på hjemmecomputere hos Compaq.

Skeptikerne fik ret

I København fik lærerne computerne i december sidste år, men det er endnu ikke lykkedes at få dem helt i orden.

Efter planen skulle lærerne på tre af de fem skoler starte på at tage pc-kørekort i begyndelsen af januar. Det skete også, men på Rødkilde Skole var utilfredsheden for stor.

'Vi startede, men satte det i bero på grund af stor utilfredshed. Vi starter igen, når alle har maskiner, der fungerer', siger IT-vejleder Percy Polano, der håber at starte kurset igen i denne uge. På Den Classenske Legatskole er lærerne i gang.

'Det går godt rent pædagogisk. Lærerne kører på med krum hals. Der er selvfølgelig mange frustrationer, når maskinerne går ned. De bruger bare 'dødemandsknappen' og får maskinerne i gang igen, ellers bruger de computerne på skolen', fortæller Steen Poulsen, IT-ansvarlig og tillidsrepræsentant på skolen.

Souschef i Center for Informatik i Københavns Kommune, Villy Broe, mener, at problemerne kan have gjort de lærere, der er skeptiske over for IT, endnu mere skeptiske.

'Det er noget skidt. Vi ønskede, at det skulle blive en succes. Vores mål var, at lærerne skulle få en afslappet og positiv holdning til IT, sådan at de ikke er bekymrede for at bruge det i undervisningen. Der kan godt være sket det modsatte for et par stykker. Det er ærgerligt, rigtig ærgerligt', siger Villy Broe.

Tom Rasmussen fra Christianshavns Skole er enig.

'Det værste er, at skeptikerne har fået ret i, at det med computere ikke duer. Det har jo vist sig at være rigtigt. Folk har fået en negativ holdning, fordi der ikke er andet end bøvl', siger Tom Rasmussen.

Fejlene bliver rettet

Nu ser det dog ud til, at fejlene bliver rettet. Compaq har lavet en cd-rom, der skulle løse problemerne.

'Vi har udsendt cirka 15.000 cd-rom'er. Man putter den i maskinen, og så løser den alle problemerne med computeren', siger Jens Brøchner.

Hvis Jens Brøchner ikke har ret, har Københavns Kommune mulighed for at sende computerne retur.

'Vi har faktisk et papir, hvor der står, at hvis ikke Compaq får udbedret fejlen, kan vi lade handelen gå tilbage. Det har vi gjort opmærksom på, og det kan blive sidste udvej, hvis problemerne ikke bliver rettet', siger Villy Broe.

Han foretrækker dog, at problemerne bliver løst, sådan at kurserne ikke bliver forsinket.

'Hvis cd-rom'en ikke løser problemet, forventer vi, at der sidder nogle Compaqteknikere på skødet af lærerne for at løse problemerne', siger han.

Villy Broe mener ikke, at kommunen har gjort noget forkert. Firmaet, de købte computerne af, pakkede alle computerne ud og startede dem, inden de blev sendt ud til lærerne. Problemet er, ifølge Villy Broe, at man ikke kan se fejlene, lige når computeren bliver tændt.

'Jeg synes ikke, vi kunne have gjort noget anderledes. Vi købte det bedste produkt, syntes vi, og vi har tegnet et serviceabonnement og en hotlineaftale hos leverandøren, så lærerne til enhver tid kan få hjælp til betjeningsproblemer og den slags', siger Villy Broe.

Hos Compaq beklager de fejlen, men mener ikke, at de har været for langsomme til at løse problemerne.

'Jeg synes, vi har reageret hurtigt nok. Vi udarbejdede en løsning allerede omkring nytår. Man kan altid diskutere, om det er hurtigt nok, når nogle skoler fik computerne i december og først får løst problemet nu, men der er mange faktorer, der spiller ind', siger Jens Brøchner fra Compaq.

Ikke en faglig sag

Steen Poulsen, tillidsrepræsentant på Den Classenske Legatskole, mener, at lærerne har brugt mange ekstra timer på computerne. Derfor foreslår han, at Københavns Lærerforening forhandler med kommunen om en kompensation.

'Jeg har skrevet til Københavns Lærerforening og fortalt, at vi har nogle bristede forhåbninger, som vi bør få kompensation for. Jeg har foreslået forlængelse af kursustiden, at der afsættes timer i næste skoleår samt økonomisk kompensation', siger Steen Poulsen.

Københavns Lærerforening vil dog ikke forhandle for lærerne på de fem skoler.

'Der er man nødt til at lave en vurdering lokalt. Vi går ikke ind og laver akkord på det, fordi det vil vi ikke kunne vurdere. Der er jo stor forskel på, hvad kollegerne gør, når tingene ikke fungerer. Nogle slukker bare maskinen og bruger dermed ikke tid på det, mens andre bruger meget tid', siger næstformand i Københavns Lærerforening, Palle Rom. Han lover dog, at den træder til, hvis der bliver problemer.

Powered by Labrador CMS