Farvel til hver anden lærer

Nye muligheder for at forme skolen, når en stor del af lærerstaben går på pension

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Torben Frese har sagt farvel til næsten hver anden lærer på Maglegårdsskolen i Gentofte, siden han for fem år siden blev ansat som leder.

I alt har 40 procent af lærerne forladt skolen primært for at gå på pension eller efterløn.

Dermed har man været igennem den kraftige åreladning af lærere, som venter mange andre skoler i de kommende år. Derfor har Torben Frese forholdsvis mange unge lærere i sin stab. Men han ansætter ikke kun nyuddannede lærere.

'Myten siger, at unge lærere kan det hele, mens de ældre er gået mere i stå. Men den holder ikke. Den ene aldersklasse er ikke mere kompetent end den anden. Det er meget individuelt, om en lærer er parat til at udvikle sig fagligt', siger Torben Frese, der bevidst forsøger at få en større aldersspredning på lærerværelset.

'Vi har stadig en del ældre lærere, så gabet vil blive for stort, hvis vi kun ansætter unge. Vi skal have lærere med forskellige erfaringer og karaktertyper, så de kan inspirere hinanden. Mange lærere, der har undervist i flere år, har ofte en klar fornemmelse for, hvad deres erfaring kan betyde for børnene i undervisningen. Det kan de unge læne sig op ad, mens de til gengæld kan skubbe til de ældre med nye idéer', siger Torben Frese.

Han har ansat syv-otte nyuddannede lærere inden for de seneste par år. Derudover har Maglegårdsskolen fem-seks stykker, der har været lærere i tre til fem år. En stor midtergruppe har været uddannede i 10-15 år, mens resten har flere år på bagen, heraf har to lærere passeret de 60 år. I alt er der 38 lærere på skolen.

De mange nye lærere har gjort det anderledes for Torben Frese at profilere sig som skoleleder, og han har fået en god dialog i gang om skolens udvikling.

'Med mange nye lærere opstår der helt naturligt en snak om, hvad lærerjobbet egentlig går ud på', siger Torben Frese.

Lederen skal blande sig

Udskiftningen på lærerværelset har gjort ham bevidst om, at der er forskel på, hvad lærerne forventer sig af skolens leder.

'Da jeg begyndte på skolen for fem år siden, blev jeg ret hurtigt klar over, at de ældre lærere betragtede mit job som en autoritet alene i kraft af, at det var skolens leder. De stillede ikke mange spørgsmål'.

Selv om han respekterede synspunket, begyndte han langsomt at bløde det op.

'Vi skal naturligvis respektere hinandens roller. Men det er ikke nok at være leder af navn. Det er i samtalen mellem ledelse og lærere, vi skaber en fælles ånd på stedet, så ingen får lov at passe sig selv. Vi bidrager alle til udviklingen med vores faglighed. Derfor skal både unge og ældre lærere og lærere og ledelse være parate til at lytte til hinanden'.

Som leder for mange unge lærere får Torben Frese ikke lov at passe sig selv. Mens ældre lærere er vant til at arbejde individuelt, har unge generelt et større behov for at vide, om kvaliteten af deres arbejde er god nok. De forventer ligefrem, at deres skoleleder blander sig. Ellers kommer de selv til ham.

'Unge lærere har et større behov for at være en del af et fagligt fællesskab, og i skolen indbefatter det ledelsen. De unge er ganske vist vokset op i en kultur, der bygger på det individuelle, så de er vant til at rejse rundt i verden og til at klare sig selv. Men netop det betyder, at de er dygtige til at fremme sig selv i en pædagogisk diskussion. De sætter ikke spørgsmålstegn ved, at de skal arbejde i team, for det er naturligt for dem at være uenige med andre og så alligevel tale lige godt med dem bagefter. Men de unge har selvfølgelig heller ikke prøvet at arbejde efter de gamle traditioner, så de skal ikke dreje rundt om sig selv, før de går i gang med at samarbejde'.

Gør erfaring til en styrke

Også erfarne lærere kan få brug for et godt råd, så det er ikke usædvanligt, at en af dem runder Torben Freses kontor. Men de stoler mere på deres egen faglighed og har ikke det samme behov for vejledning som unge.

Det er ganske naturligt, mener skolelederen. Han fremhæver gerne deres erfaringer, især hvis de føler sig utrygge.

'Ældre lærere kan have det svært med, at de skal fortælle forældrene, hvad de er i gang med. Men det kræver ikke den store indsats for en erfaren dansklærer at præsentere forældrene for en årsplan eller for en statistik over, hvor sikre læsere deres børn i 2. klasse er, og så har de pludselig en konkret viden at diskutere ud fra på forældremødet'.

Ældre lærere har ikke været vant til at arbejde på den måde, mens de fleste unge bare gør det. Måske fordi de selv er forældre og forventer at få evalueret den undervisning, deres egne børn får.

'Det er en af grundene til, at vi så vidt muligt prøver at sætte yngre og ældre lærere i team sammen. Det lykkes selvfølgelig ikke altid, for heller ikke her handler det kun om alder. Faglighed, kompetencer og sympatier spiller også en rolle'.

Som leder for flere generationer ser Torben Frese det som en af sine vigtigste opgaver at sørge for, at der ikke bliver skabt grupperinger blandt lærerne.

'Hvis de unge bliver for impulsive og frasiger sig de ældres erfaringer, vil de ældre blive utilfredse over den manglende lydhørhed. Derfor skal jeg være meget opmærksom på, hvordan det enkelte team fungerer. Jeg skal både spørge til, hvordan det står til med fagligheden, og hvordan lærerne løser eventuelle konflikter'.

Han har sammen med lærerne udarbejdet en konkret aftale om, hvordan et teamsamarbejde skal forløbe. Det stiller også krav til ham selv.

'Når jeg mener, at lærerne bør være loyale over for hinanden, må jeg selv være troværdig. Hvis jeg lover at støtte en gruppe lærere, må jeg også gøre det'.

Også når det gælder planlægning forsøger han at være et forbillede for lærere i alle aldre.

'I min daglige gøren og laden prøver jeg at arbejde på, at intet er tilfældigt. I ledelsen har vi tænkt tanker forud for vores handlinger. Hvis vi for eksempel melder ud til lærerne, at vi vil tale om forældresamarbejde i de kommende teamsamtaler, så begynder jeg ikke at diskutere, hvad vi skal tale om. Det har vi planlagt og overvejet', siger Torben Frese.-Henrik Stanek er freelancejournalist

Powered by Labrador CMS