Heldagsskoler skal ikke kun være for de udsatte børn, mener børne- og ungdomsborgmesteren i København, Anne Vang.

Borgmester vil have flere heldagsskoler

Børne- og ungdomsborgmesteren i København vil have gjort op med billedet af heldagsskolen som en ghettoskole. De tre nuværende skoler ligger alle i udsatte boligområder, men nu vil borgmesteren også åbne heldagsskoler i mere resursestærke områder.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Der er begyndt at danne sig et billede af, at heldagsskoler kun er noget, man gør i udsatte boligområder. At det er en ghettoskole. Og det mener jeg er meget uheldigt", siger Anne Vang.

Selvom en ny rapport fra Rambøll sætter spørgsmålstegn ved, om heldagsskolen overhovedet nytter noget, tøver børne- og ungdomsborgmesteren ikke med at udvide forsøget med heldagsskoler til at omfatte yderligere en til to skoler.

"Som der også står i rapporten, er det stadig for tidligt at fælde en endelig dom over skolerne. Jeg mener, at vi vil kunne få et meget klarere billede af heldagsskolernes potentiale, hvis skolerne ikke kun rummer de udsatte børn", siger Anne Vang.

Og denne gang skal de placeres i de mere resursestærke områder, mener hun.

Skal ikke være forbeholdt de udsatte

"Hvis vi skal kunne sammenligne heldagsskolens potentiale med den almindelige folkeskole, vil det være nødvendigt at sammenligne med en børnegruppe, der faktisk kan sammenlignes".

Udover at have en forlænget skoledag adskiller heldagsskolerne sig fra den almindelige folkeskole ved bl.a. at have såkaldte madskoler, hvor børnene fremstiller de daglige måltider sammen med de voksne, og et andet karakteristika er, at lærere og pædagoger har et helt særligt samarbejde om undervisningen.

I rapporten fra Rambøll, der rummer en samlet evaluering af heldagsskoleprojektet, er en af konklusionerne, at skolerne ikke bare har et godt potentiale til at kunne forbedre elevernes faglige og sociale kompetencer, men også deres generelle sundhed og trivsel. Og det er alle elementer, der også vil være gavnlige for almindelige folkeskoleelever, siger Anne Vang.

"I Danmark har vi en af de korteste skoledage i verden, og det betyder jo noget for chanceligheden, at forældrene har så stort et ansvar for deres børn", siger hun.

Anne Vang har bedt Børne- og Ungdomsforvaltningen kigge på muligheden for at oprette en fjerde og måske femte heldagsskole, og resultatet bliver fremlagt i januar 2012 med henblik på en drøftelse i forbindelse med budgetforhandlingerne for 2013.

Der findes i dag tre heldagsskoler i København - Klostervængets Heldagsskole, Hillerødgades Heldagsskole og Tingbjerg Heldagsskole.

Læs mere

Her kan du læse Rambølls rapport

Powered by Labrador CMS