Kamilla og Maria lægger stolte sidste hånd på nogle af dagens 220 minipizzaer, som de sælger til resten af skolen. Viceskoleleder Thomas Wimmer hjalp til i køkkenet den dag.

Pizza og pølsehorn inkluderer

Specialklasserne på Kirkeskovsskolen laver og sælger mad til de andre elever. Nogle af skolens øvrige elever ønsker ligefrem at komme i specialklasse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Syv elever står i skolekøkkenet og arbejder med pizzadej. Iklædt forklæder og med koncentrerede blikke omdanner eleverne fra skolens specialklasser dejklumper først til små runde bunde - inden tomat, ost, skinke og en tur i den varme ovn færdiggør minipizzaen. Når det ringer til frokost om en time, kommer godt en tredjedel af skolens 165 elever stormende for at købe lune pizzaer, pølsehorn, sandwich eller et stykke melon.

»Vi skal have udsolgt i dag«, siger Kamilla fra AK3-klassen, mens hun sætter en plade pizzaer i ovnen.

Eleverne fra specialklasserne AK2 og AK3 på Kirkeskovsskolen i Slagelse Kommune står hver torsdag tre timer i køkkenet og laver mad, som de sælger til de andre elever. I dag har klasserne, deres to lærere og en undervisningsassistent bagt små 220 pizzaer, 60 pølsehorn og 40 sandwichboller. Derudover laver de en separat menu, som de serverer for de yngste specialelever og selv spiser.

»Eleverne elsker torsdag, når de skal lave mad«, fortæller lærer Majbrit Sørensen, der tog initiativ til ordningen for godt 15 år siden. »Rutinen er rigtig god for dem. De ved, at hvis de ikke arbejder, så går det ud over alle. Den nødvendighed, at de har en produktion, som skal være parat klokken halv elleve, er sund«. Eleverne knokler derudad - fuldstændig koncentreret.

»De er ikke i tvivl om, hvad de skal gøre. Det er så sjældent, at vi skal skælde ud hernede, for ungerne elsker det«.

»Vi får en helt anderledes snak hen over bolledejen, end vi får over en matematikbog. Vi taler om, hvad der skete i går, og hvad de skal lave i weekenden. Der er nogle af dem, der siger, at det er de bedste timer. Der er altid to til tre stykker, der ikke vil have frikvarter - de bliver inde, så de kan passe ovnene - det er ligesom deres job«, siger Majbrit Sørensen.

Det giver status

Eleverne i køkkenet har generelle indlæringsvanskeligheder og er visiteret til Kirkeskovsskolen fra andre skoler i kommunen. Viceskoleleder Thomas Wimmer fortæller, at madproduktionen og det efterfølgende salg inkluderer eleverne.

»Det giver status. Eleverne har en langt større kontaktflade, end hvis de bare var ovre hos sig selv. Når de sælger mad til resten af skolen, bliver de synlige. De er med i alle pauser sammen med de andre elever. Specialklasseeleverne vokser meget ved at gøre sådan noget her. Det skaber et bedre afsæt for undervisningen i andre lektioner«, siger Thomas Wimmer.

Og Majbrit Sørensen er enig.

»Eleverne får en god social status ved at lave den her service. Det er meget inkluderende. Mange af eleverne fra de andre klasser siger: 'Øv, hvor er I heldige, at I går i den klasse'. Og det er jo ikke så tosset«, siger hun med et stort smil.

Majbrit Sørensen har sammen med kollegaen, Marianne Christensen, været på hygiejnekursus. En glad mund på smileyerne fra Fødevarestyrelsen uden for køkkenet viser, at hygiejnen er i orden i elevernes pizzabageri. Elevernes glade ansigter viser, at maden og arbejdet også er i orden.

»Nogle af de her børn vil have det svært på andre områder, men her i køkkenet lærer de noget, som de kan tage med sig resten af livet. De får noget mad-dannelse, som sætter sig på rygmarven. De lærer at følge en opskrift - og dermed at læse og regne. Og de får et meget stort socialt sammenhold«, remser Majbrit Sørensen op.

Og Thomas Wimmer uddyber: »Det, de lærer i matematik- og dansktimerne, bliver koblet til praktisk arbejde. Det er håndgribeligt at læse en opskrift og måle to kilo mel af. Eleverne opdager, at der er en mening med at lære matematik og dansk«.

Sparer sammen til Tivolitur

En duft af tomat, ost og skinke breder sig på Kirkeskovsskolen og trækker sultne elever til den lille salgsvogn. I samme sekund som det ringer til spisefrikvarter, står elever fra andre klasser klar i køen. Bestillingerne kommer hurtigt og en gang imellem oven i hinanden, men Joakim og Nicklas fra AK2, der har fået lov til at være på sælgerholdet i dag, holder hovedet koldt.

»To pizzaer - seks plus seks, det bliver 12 kroner. Det er en 20'er, så skal du have otte kroner tilbage«, siger Joakim professionelt.

Dagens salg er overstået. Den mad, der ikke blev solgt, kommer i fryseren og er klar til at blive solgt i morgen. Kamilla har vasket de sidste tallerkener op. Nu er der frikvarter.

»De andre børn er glade for den mad, vi laver«, siger Joakim. »Vi bruger pengene på noget sjovt - både på legetøj, gaver og ture. Lige nu sparer vi sammen til en tur i Tivoli. Det glæder jeg mig meget til. Det er sjovt både at lave maden og sælge det«.

AK2 og AK3's opskrift

Pizza og pølsehorn:

1 liter lunken vand

1 pakke gær

1 spiseske salt

4 spiseskeer olie

2 dl revne gulerødder

2 dl grovmel

Cirka 2 kg mel

Alt - undtagen melet - kommes i en stor skål. Melet æltes i lidt ad gangen, indtil dejen er god. Dejen hæver i 30 minutter og deles til enten pølsehorn, boller eller pizzaer. Bages ved 200 grader i 15-20 minutter. Eller, som eleverne sagde, »indtil det dufter brunt og ikke brændt«.