Kasper Koed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

It-vejleder og »iPad-pioner«, Kasper Koed, 39 år, arbejder på Maglegårdsskolen i Hellerup.

Uddannelse:

Læreruddannet fra N. Zahles Seminarium i 2000 og søgte efterfølgende direkte ud på Maglegårdsskolen i forbindelse med Gentofte Kommunes skoleudviklings- og udbygningsprojekt Skub, hvor skolen var pilotskole.

Arbejdsplads:

I 2009 blev han kombinationsansat som it-didaktisk konsulent på Center for Undervisningsmidler samtidig med sit andet hverv som pædagogisk it-vejleder på Maglegårdsskolen, som efterfølgende er blevet en slags foregangsskole i forhold til it-integration i skolen. Kasper Koed koncentrerer sig særligt om at få vendt fokus væk fra selve teknologien og over til det læringspotentiale, der faktisk ligger i at få bragt elevernes egen medievirkelighed ind i skolen. »Det kan måske lyde lidt højpandet, men jeg ser det som et dannelsesprojekt«.

Familie:

Bor i København, Nordvest, og er gift med Camilla, med hvem han har børnene Gustav (11) og Ida (otte).

Mit arbejde lige nu:

I Center for Undervisningsmidler er vi lige nu i gang med at anskaffe os et større antal iPads, som bedst kan beskrives som en slags tavle-pc. Selv er jeg ansvarlig for at udarbejde inspirationsmaterialer, så skolerne kan booke apparaterne og prøve dem af. Det er ikke alt ved iPad'en, der egner sig til skolebrug, så lige nu handler det for mig om at blive klogere på, hvad den ville være god til i et klasselokale.

Mit arbejde om fem år:

Det, jeg arbejder med nu, vil ikke være afsluttet om 14 dage. Det er et stort projekt, som jeg er en del af, og de næste fem år bliver uhyre interessante, i forhold til om det vil lykkes folkeskolen at få implementeret elevernes egen medievirkelighed, i form af smartphones og deslige, i skolen.

Efteruddannelse:

Ud over at jeg selv er med til at efteruddanne lærere, så har jeg på nuværende tidspunkt gennemført fem PD-moduler, hvor det seneste var om mediepædagogik, og så har jeg desuden arbejdet med mediedidaktik, projektstyring og medievejledning.

Ting, som er vigtige for mig:

1. Som lærer har jeg et pænt stort kaffe-indtag, og jeg sætter rigtig stor pris på god kaffe.

2. Og så må jeg nok erkende, at jeg er en »musiktosse«. Jeg hører simpelthen musik hele tiden, gerne Beatles. Nyere bands som amerikanske Eels bliver dog også spillet en del. Selv har jeg spillet guitar og mundharpe i en hel del år, og derfor lytter jeg også en del til Jean-Jacques Milteau, som er en af mine favorit-mundharmonika­spillere.

3. Humor er også utrolig vigtigt for mig, gerne af den abstrakte og lidt absurde slags, som Casper og Mandrilaftalen jo var garanter for.

4. For tiden læser jeg Buckinghams bøger, som har gjort mig en del klogere på, hvad det er for en medievirkelighed, børn lever i, og så læser jeg Kenneth Bøgh Andersens glimrende »Djævlens Lærling« for mine børn.

5. Jeg ville ikke kunne undvære min iPad. Jeg bruger den både til at se film og høre musik, men også til at producere min egen musik. Hvis jeg vil søge noget på nettet, så tænder jeg den bare, og den er klar med det samme. Jeg behøver ikke vente. Samtidig fungerer den også som et digitalt penalhus med en masse læringspotentiale, som baserer sig mere på lyd og billeder.