Ditte Smit Poulsen, som nu er færdiguddannet lærer, var assistent for lærer Birgit Schøn

Lærerne er glade for undervisnings­assistenter

På landsplan har der i alt været 44 forsøgsordninger med undervisningsassistenter. Forsøgene er populære, men mange er lukket ned igen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Vi skal næsten løse alle samfundets problemer, og derfor er det dejligt at få assistenter ind i undervisningen, fordi det giver noget luft, frihed og arbejdsglæde«, siger lærer Ingrid Steenstrøm på Nymarkskolen i Kerteminde.

Øget arbejdsglæde, mere ro i undervisningen og tid til den enkelte elev er nogle af de fordele, som lærere og skoleledere i sidste måned fortalte om på en konference afholdt af DLF.

Der foregår forsøg med tre forskellige typer af undervisningsassistenter - lærerstuderende, pædagoger og ansatte uden pædagogisk baggrund.

»Der sidder betydeligt færre elever på mit kontor. Før stod lærerne alene, og så sendte de eleverne op til mig. Nu er Hans der - og det mærkes«, siger Pia Weedfeld Hansen, der er skole- og dagtilbudsleder på Vestsalling Skole.

Selv om forsøgene ikke kan sammenlignes, kan det i langt de fleste tilfælde aflæses, at lærerne har været glade for de ekstra hænder, hvad enten de har siddet på lærerstuderende, folk uden pædagogisk baggrund eller uddannede pædagoger. Det viser de første evalueringer af forsøgene.

På landsplan har der i alt været 44 forsøgsordninger, og Undervisningsministeriet har via tilskud dækket halvdelen af udgiften til forsøgene. De fleste kommuner og skoler har valgt at forsøge sig med assistenter uden en formel uddannelsesbaggrund.

Undervisningsassistenter blev en realitet, da Bertel Haarder i 2008 indførte forsøgsprogrammet »Skoleudvikling«, og der blev afsat 12 millioner til forsøg med undervisningsassistenter i skoleårene 2009-2010 og 2011-2012. Nu skal forsøgene snart evalueres endeligt, og resultaterne vil danne baggrund for assistenternes fremtid i skolen. Og hvad bringer fremtiden?

Det fremgår af Skolestyrelsens oversigt over forsøgene, at 20 af de 28 forsøg, der var med i første runde, blev afsluttet året efter.

I Danmarks Lærerforening ønsker man en afklaring af, hvilken rolle undervisningsassistenterne skal spille i forhold til lærerne.

»Hvis undervisningsassistenter er svaret, hvad er så spørgsmålet? Er spørgsmålet, at vi i stedet for 60.000 lærere skal være 40.000 lærere og en række andre professioner i skolen? Eller er spørgsmålet, at lærere skal have bedre muligheder for at undervise eleverne? Det er nok begge spørgsmål, der er på spil«, konkluderer John Illum der er tovholder for DLF's ad hoc-gruppe for undervisningsassistenter.

»Faren ved det her er, at de bliver opfattet som lærere uden at være det. Både af kolleger, elever, forældre og ledere. Så kommer de til at varetage nogle opgaver, som de ikke er uddannet til. Og det vil gå ud over skolen«. |