Blog
0   18

Mundtlig matematikeksamen er fantastisk – og forberedelserne starter i 1. klasse

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Når eleverne skal til mundtlig matematikeksamen i 9. Klasse bliver de målt og vejet på deres kompetencer i matematik. Men arbejdet med kompetencerne starter tidligt i skoleforløbet.

Min klasse har trukket mundtlig matematik til eksamen i 9. Klasse. Jeg sidder og sveder over oplæggene, lærervejledningen, gruppedannelserne, tekstopgivelserne og kompetencerne. Nogle af kompetencerne har eleverne klaret ved den skriftlige eksamen og andre er i fokus til den mundtlige. Disse tre er i absolut fokus:

  • Problembehandling
  • Modellering
  • Ræsonnement og tankegang

Her i forberedelsesfasen er det blevet meget tydeligt for mig, at det er rigtig vigtigt at have fokus på kompetencerne helt fra skolestart. Det er afgørende for elevernes opfattelse og indsigt i kompetencerne, at de er vokset op i skolen med dem.

I indskolingen er der utallige muligheder for at arbejde effektivt med problembehandlingskompetencen gennem små historier, hvor eleverne skal løse et problem, opstille en model og forklare deres ræsonnementer. Problemløsningen kan foregå i små grupper, modellen kan bygges i centicubes, pap og papir og ræsonnementet kan trænes i fremlæggelser og samtaler med hinanden og læreren.

Eksempel indskoling:

Artiklen fortsætter under banneret

Læg 4 spillekort med bagsiden opad på bordet. Fortæl eleverne at alle kortene er spar, og summen af tallene på kortene er 14. Hvilke kort ligger på bordet.

Eksempel mellemtrin:

Læg 5 spillekort med bagsiden opad på bordet. Fortæl eleverne at alle kortene er røde. 2 af kortene er hjerter. Der er 2 kort med samme tal og summen af alle tallene på kortene er 28

Eksempel udskoling:

Læg 5 spillekort på bordet med bagsiden opad. Fortæl eleverne, at det er spar og hjerter, og kortene højst har værdien 11 og der er ingen værdier, der optræder 2 gangen. 2 af kortene har summen12 og produktet af de 3 andre kort er også 12. Summen af de 2 højeste kort er 14. Der er et ulige antal kort med farven hjerter og deres værdier er også ulige.

Det er spændende for eleverne at arbejde med deres kompetencer og deres bevidstgørelse om kompetencerne skal være klar fra starten – det gør alting meget lettere gennem hele skoleforløbet og især til allersidst

Så start altid med kompetencerne, når årsplanen skal skrives


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.669 andre er allerede tilmeldt