Kunst på skolen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er knap fem millioner kroner på højkant til tre nye kunstværker tre steder i Danmark takket være Vores kunst, som Statens Kunstfond, Statens Kunstråd og Danmarks Radio står bag. I alt er der modtaget 1.262 forslag, og ud af dem skal der findes tre vindere. En af de 15 semifinalister, der nu er tilbage i konkurrencen om et kunstværk, er Rosengårdskolen i Odense. Her er der en lang tradition for at arbejde med æstetik både indendørs og udendørs i form af fotografi, belysning og andre elementer. Erik Larsen, der er skoleleder, har længe ønsket sig at få gavlen på skolens idrætshal udsmykket.

Hvilken kunst kunne du godt tænke dig til skolen, hvis I skulle gå hen at vinde?

»Vi har en stor gavl på 12 gange 25 meter, og den så vi gerne blev beriget med noget kunst. Jeg har længe gået med en idé om at få sat en projektor og nogle censorer op, som registrerer, når eleverne bevæger sig foran dem. Ved høj intensitet kan det eksempelvis give stærke farver, og elevernes bevægelser skal så projiceres op på muren, således at de maler med deres kroppe«.

Er det en realistisk idé?

Læs også

    »Ja, jeg har talt med en kunstner i København, der har skabt noget lignende på nogle bænke, så jeg ved med sikkerhed, at det kan laves«.

    Hvorfor er det nødvendigt med kunst på en skole?

    »Et flot æstetisk miljø fremmer elevernes trivsel, og det er gavnligt for indlæringen, når eleverne trives. Vores skole er 40 år gammel, så den ligner noget fra halvfjerdserne med grå beton og så videre. Det er hverken inspirerende eller æstetisk udfordrende«.

    På dr.dk/voreskunst kan du læse mere om projektet.

    cde@dlf.org