0   70

Elever stadig uden for lovgivning

Arbejdsministeriet og Undervisningsministeriet diskuterer endnu, hvor arbejdsmiljøet skal placeres

Elevernes arbejdsmiljø ligger tilsyneladende og svæver rundt mellem Arbejdsministeriet og Undervisningsministeriet.

Artiklen fortsætter under banneret

Arbejdsministeriet har netop udgivet endnu en tværministeriel rapport om sikkerhed og sundhed for elever og studerende med anbefalinger om 'at arbejde videre . . .' med området, at arbejde med at få elever og studerende inddraget i uddannelsesinstitutionernes sikkerhedsorganisation i relevante sammenhænge - og det hele skal ske inden for de givne økonomiske rammer. Rapporten er nærmest en status af det arbejde, en tidligere tværministeriel gruppe udgav en rapport om i 1996.

Arbejdsgruppen har bestået af repræsentanter for Arbejdsministeriet, Undervisningsministeriet, Socialministeriet, Sundhedsministeriet samt By- og Boligministeriet.

Hovedstyrelsesmedlem i Danmarks Lærerforening, Henrik Billehøj, siger, at rapporten ikke overrasker ham.

'Der er ikke meget nyt, og vi mangler stadig at få elever og studerende omfattet af en arbejdsmiljølovgivning. Jeg er ked af, at undervisningsministerens modige forslag her tidligere på vinteren blev fejet så hurtigt af bordet af de andre politikere', siger han.

Han mener, at en måde at begynde på kunne være at få eleverne omfattet af ulykkesstatistikken, af arbejdspladsvurderingerne, og at Arbejdstilsynet også blev tilsynsmyndighed for elever og studerende. Det ville være et skridt i den rigtige retning.

Mellem to ministerier

Arbejdsminister Ove Hygum har ikke ønsket at kommentere den nye tværministerielle rapport over for Folkeskolen. Sekretariatschefen i Arbejdsministeriet siger, at ministeren ikke har nogen bemærkninger, da regeringen jo har besluttet, at eleverne ikke skal omfattes af arbejdsmiljøloven, og at området derfor hører hjemme under Undervisningsministeriet.

Undervisningsminister Margrethe Vestager siger til Folkeskolen, at 'den nye rapport skal bruges som udgangspunkt for den fortsatte diskussion af, hvordan vi bliver bedre til at håndtere elevernes skolemiljø'.

'Rapporten skal kun ses som en milepæl i debatten, en status og oversigt over reglerne på området og de mange ansvarlige. Den giver ikke svar på, hvordan vi skal håndtere dette i fremtiden. Netop hvordan vi kan få en form til at håndtere uddannelsesmiljøet, er dét, som jeg skal forsøge at finde ud af sammen med arbejdsministeren', siger Margrethe Vestager.

'I øjeblikket drøfter vi, hvis resort dette område er, og der er ting, der peger i begge retninger. Vi skal se på, om der skal komme et lovgivningsinitiativ fra Undervisningsministeriet eller fra Arbejdsministeriet, og vi skal have styr på, hvordan vi udnytter den kompetence, der er de to steder, samt den viden, der er på arbejdspladserne, i forhold til den viden, der eksisterer om uddannelsesinstitutionerne'.

'Eleverne er omfattet af arbejdsmiljølovens udvidede område, når de har praktiske øvelser, og et stykke ad vejen deler de arbejdsmiljø med lønmodtagerne - her lærerne. Disse områder er Arbejdsministeriets. Dét, som trækker mod Undervisningsministeriet, er, at det fysiske miljø er en integreret del af uddannelsesrummet - altså vilkår for, hvor god eller dårlig undervisningen kan blive i forhold til det fysiske rum. Så vi prøver at finde en optimal løsning, der kan kombinere Arbejdsministeriets kolossale viden og ekspertise på området og Undervisningsministeriets rolle, hvor det fysiske rum spiller sammen med den måde, vi tænker uddannelse på', siger Margrethe Vestager.

Hun tilføjer, at uddannelsesmiljøet også er en dimension, man må forholde sig til i et demokratisk uddannelsessystem, hvilket taler for, at elevernes arbejdsmiljø skal høre under Undervisningsministeriet.

'Vi overvejer også, om Arbejdstilsynet skal have tilsynsmyndigheden med elevers og studerendes arbejdsmiljø, fordi lærere og elever deler en stor del af miljøet - indeklimaet og dele af den fysiske indretning'.

'Men på nuværende tidspunkt kan jeg ikke sige mere om dét', siger Margrethe Vestager.

Anerkender problemerne

Der står i opgavebeskrivelsen til den tværministerielle arbejdsgruppe, at den skal 'følge mere intensivt og offensivt op på den seneste tids omtale og kritik af de sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold for børn og unge . . .'. Synes du, det sker i den nye rapport?

'Man kan sige, at rapporten har lagt sig på et mere neutralt eller tonløst niveau end dét, debatten kører på. Den er indimellem noget mere ophidset. Rapporten siger, at vi ved, der er noget at gøre, men det må ske i god ro og orden, da der ikke er økonomiske ressourcer til fra den ene dag til den anden at rette op de steder, hvor der er problemer'.

Hvilke eksempler tænker du på i debatten?

'Debatten handler næsten kun om, hvad vi gerne vil og helst i går, hvis det ikke kan nås i dag. I stedet har vi brug for en diskussion om, hvad der kan lade sig gøre, og hvad det så er, vi gerne vil. Jeg fornemmer hos beslutningstagerne, at der er vilje til at gøre noget, men der er jo også meget andet at bruge pengene på'.

Margrethe Vestager tilføjer, at i den videre proces vil parterne blive hørt, ligesom de bidrag, der allerede er kommet i debatten, vil blive draget med ind i arbejdet.

Nogle har efterlyst et problemkatalog på området. Har I sådan et?

'Rapporten kan ikke være et problemkatalog. Det har arbejdsgruppen slet ikke haft tid nok til at udarbejde. Men vi anerkender til fulde, at der er problemer med elevers og studerendes arbejdsmiljø'.

'Uddannelsessystemet er så decentralt, at det vil være svært at lave et problemkatalog. Meget ansvar ligger i kommunerne, og nogle kommuner håndterer arbejdsmiljøet fremragende, mens andre har et vedligeholdelsesmæssigt efterslæb, der giver nogle ekstra arbejdsmiljøproblemer'.

Margrethe Vestager fremhæver, at et flertal i Folketinget er optaget af problemstillingerne om arbejdsmiljøet og arbejder på at finde løsninger.

'Vi arbejder også med det i kommuneaftalerne, og det må kunne give lidt optimisme hos dem, der synes, det tager for lang tid, og at der sker for lidt på området', siger Margrethe Vestager.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet