Debat

Ingen trusler, Madsen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bare rolig, Vagn Madsen (Folkeskolen nummer 1-2). Der ligger ingen trusler mod dine eller andres skriverier i foreningens debatudspil om professionsidealer. Og det har heller ikke, som du skriver, været min hensigt at være nedgørende eller insinuerende. Ej heller har jeg så meget som tænkt på at indklage dig for nogen regel-inkvisition. Det er netop derfor, vi forsøger at formulere idealer i stedet for regler. Altså det, vi bliver enige om, vi gerne vil, frem for det, vi ikke må. Det var det, mit eksempel skulle belyse.

Og selv om du gentager din påstand om, at debatten om professionsetik bare skal ulovliggøre kritik af 'En skole på vej'-tillægget til Overenskomst 99, så bliver det altså stadig ikke rigtigt. 'En skole på vej' giver udtryk for DLF's og Kommunernes Landsforenings fællesopfattelse blandt andet af en lærerrolle, der kræver professionelt råderum, som i givet fald kan bruges ved fagretslige tvister. Så min 'rørende opbakning bag metodefriheden' har således også ligget bag min opbakning til overenskomsten.

Og det skulle da også nødigt opfattes som en trussel, at foreningens ledelse ønsker en debat om forholdet mellem den enkeltes metodefrihed og fællesskabets forpligtelser. Den debat kan forhåbentlig føre frem til en større forståelse for, at der ikke består nogen udelukkende modsigelse. I hvert fald er det min klare opfattelse, at ordentligt teamwork kræver både personlig frihed, personligt ansvar og hensyn til fællesskabet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Dette samspilssynspunkt står selvfølgelig også til debat, når jeg plæderer for det gavnlige i at få sat ord på vores professionsidealer.

Jørgen Stampe

formand for

DLF's pædagogiske udvalg