Mobilitet er sagen

Nyuddannede skal være parate til at flytte sig for at finde et lærerjob.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uanset om mikrofonen peger mod arbejdsmarkedsforskere eller mod folk, der har særlig forstand på lærernes jobmarked, vil mobilitet indgå i svaret, hvis spørgsmålet drejer sig om, hvordan nyuddannede kommer i nærheden af et job. Jo mere bevægelige jobsøgende er geografisk og arbejdsmæssigt, jo større chancer er der, for at de bliver ansat. Men en rundspørge gennemført af fagbladet Folkeskolen blandt studerende, der om et par måneder springer ud som lærere, tyder på, at de ikke har samme opfattelse. I alt fald satser mange af dem på at blive ansat inden for en bestemt skoleform, de vil også gerne have et job, hvor de underviser børn på bestemte trin og i bestemte fag, og de vil helst arbejde inden for en radius af få kilometer. »Der er ikke noget forkert i at gå efter noget særligt, når man begynder at søge job, men giver det ikke et positivt resultat, gælder det om at søge bredt både med hensyn til arbejdets indhold, og når det gælder antal kilometer til arbejdspladsen«, siger HR og kommunikationschef i Lærernes A-kasse, Jens Trandum. De studerende, der indgår i Folkeskolens rundspørge, er langtfra ene om ikke at bryde sig om pendling. Manglende lyst til at bevæge sig mellem bopæl og job er nærmest et folketræk. »Danmark er et lille land, hvor vi ikke er vant til at flytte os særligt meget. Det kan forklare, hvorfor flere undersøgelser viser, at danskerne generelt ikke er glade for at transportere sig til og fra arbejde«, siger Mette Deding. Hun er seniorforsker ved SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, og har beskæftiget sig med mobilitet, pendling, bolig- og familieformer. »Når det gælder om at være parate til at skifte job, er danskerne meget mobile, men vi bryder os ikke om at flytte til et andet område og heller ikke om at pendle. Det hænger formentlig sammen med, at vi gerne vil være tæt på familie og venner, og at pendling går ud over fritiden«, siger forskeren. Et flertal af de lærerstuderende, som Folkeskolen har talt med, er parate til at flytte for at få job. Det hænger måske sammen med, at unge som regel er mere parate til at ændre bopæl end ældre årgange på arbejdsmarkedet. »Det er positivt«, siger Jens Trandum. »Det er jo langt fra alle nyuddannede, der kan få job i de byer, hvor der er seminarier, så der er behov for, at ikke mindst nyuddannede er parate til at flytte sig«.I dag er det mere nødvendigt end for blot et par år siden at flytte for at få et job som nyuddannet lærer. »Når der, som det for tiden er tilfældet er overskud af lærere, og hvis man har et helt blankt cv, gælder det om at være mobil for at finde beskæftigelse«, siger Jens Trandum.