Debat Leder AKT
0   434

Fremtidens vigtigste lærer

Over de næste fem år skal folkeskolelærerne finde hus- og hjerterum til 11.000 børn, som i dag går i specialklasser eller på specialskoler. Regeringen har en målsætning om, at maksimalt fire procent må gå i specialtilbud, og så må de to procent, som er tilovers, jo stoppes ind i almindelige klasser.

De forskere, vi har spurgt i denne måneds Undervisere, siger, at det, der kan hjælpe lærerne i den nye inklusionsopgave, er en styrkelse af AKT-funktionen. Lærere, som er uddannet i adfærd, kontakt og trivsel, bliver dem, der fremover skal hjælpe både elever og kolleger med at få det hele til at hænge sammen.

Artiklen fortsætter under banneret

Når man spørger AKT-lærerne selv, er de enige om, at de har et meget givende arbejde. Der, hvor det bliver svært, er, når man skal vejlede kollegerne.

Der findes ikke én uddannelse for AKT-lærere, men et væld af forskellige kurser. Måske er der brug for en samlet indsats for at sikre, at skolens måske vigtigste nøglepersoner i fremtiden har de redskaber, de behøver. |


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.462 andre er allerede tilmeldt