Debat

Falske forudsætninger

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 48/1999 bringes en artikel med titlen: 'Drømmen om en ny skole brast'.

Af artiklen fremgår det, at vi så at sige har deltaget under falske forudsætninger og dermed har 'lovet' mere, end vi ville holde. Derfor finder jeg det af yderste vigtighed at understrege, at vore vilkår for at deltage var meget tydeligt beskrevet i den kontrakt, vi indgik med Byggedirektoratet den 3. juli 1998 som grundlag for vores deltagelse i arkitektkonkurrencen.

Citat fra kontrakten:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

'2. Opgaven

2.1.

Opgaven omhandler en ombygning af Munkebjerg Skolen med henblik på en modernisering i relation til folkeskoleloven og således, at skolen efter endt ombygning fremstår som en 3-sporet incl. skolefritidsordning. Det samlede etageareal udgør ca. 10.000 m2.

2.2.

Munkebjergskolen indgår i Odense Kommunes udbygningsplan, og der er i 1998 bevilget 6 mio. kr. til en ombygning af skolen.

Opfølgning af arkitektkonkurrencens forudsætninger, jævnfør punkt 6 skal kunne ske inden for denne økonomiske ramme, excl. Byggedirektoratets udgift til afholdelse af konkurrence m.m.

Afhængig af vinderprojektets karakter vil der være mulighed for gennemførelse af yderligere etaper efter Odense Byråds beslutning'.

Det var os magtpåliggende at fastholde dette grundlag under hele processen. I modsat fald kunne vi netop beskyldes for at stille urealistiske forventninger - ikke mindst af bestyrelsen på Munkebjergskolen.

Det skuffer mig derfor, at hverken Undervisningsministeriet eller Byggedirektoratet finder anledning til at fortælle om vilkårene, under hvilke vi deltog.

Når det er sagt, vil jeg gerne understrege, at konkurrencen er overordentlig nyttig. Med udgangspunkt i konkrete skoler er der udarbejdet realistiske forslag - det vil sige, vi kan se, hvordan vi vil kunne udnytte eksisterende typer skoler bedre. Uanset om ideerne føres ud i livet, har projektet været visionært og dermed overordentlig gavnligt.

I øvrigt mener jeg, at Folkeskolen skal undersøge påstanden om, at gravemaskinerne allerede er i gang.

Peter Steen Jensen

administrerende direktør

Odense Kommune