FØLELSER OG BERIGELSE

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vis positive følelser - vis, at du er glad for barnet.

Justér dig i forhold til barnet og følg barnets udspil og initiativ.

Tal til barnet om de ting, det er optaget af, og prøv at få en samtale i gang.

Giv ros og anerkendelse for de ting, barnet gør/forsøger/mestrer.

Hjælp barnet med at samle sin opmærksomhed, så I har fælles oplevelser af ting i omgivelserne.

Giv mening til barnets oplevelse af omverdenen ved at beskrive det, I oplever sammen, og ved at vise følelser og entusiasme.

Uddyb og giv forklaringer, når du oplever noget sammen med barnet.

Hjælp barnet med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det på en positiv måde - ved at lede det, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen.

Otte punkter fra International Child Development Program (ICDP)