Anmeldelse
Nærvær i pædagogisk praksis
Nærvær i pædagogisk praksis
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Børn skal lære nærvær. Fokus i skolen har længe været på målbarhed og faglige resultater, men denne antologi vil noget andet og mere. Den handler om, hvordan lærere og pædagoger kan arbejde konkret og systematisk med nærvær og mindfulness i daginstitution og skole. Udgangspunktet er, at pædagogisk arbejde med børns velvære og tilstedeværelse i nuet er en nødvendig modvægt til børns stressede liv.
Fakta:
Titel: Nærvær i pædagogisk praksis
ISBN: 9788750041641
Pris: 299 kroner
Sider: 256 sider
Type: Bog
Forlag: Akademisk Forlag
I de teoretiske kapitler undersøger forfatterne begreberne nærvær og mindfulness. De fremhæver, hvordan børn øger både koncentration og den viljestyrede opmærksomhed gennem aktiviteter med fokus på nærvær. Forfatterne kobler teorier om, hvad pædagogisk arbejde med mindfulness og nærvær kan udrette for børns trivsel og læring, til den eksisterende, omend beskedne, forskning på området.
En række praktikere beskriver øvelser målrettet forskellige aldersgrupper. Her er mange forslag: fra de enkle stilleøvelser til åndedræts- og massageøvelser. Der er ideer til, hvordan læreren i løbet af skoledagen kan indbygge små korte forløb, der styrker elevernes opmærksomhed på krop, følelser, tanker og sanser. Et kapitel fokuserer på, hvordan oplevelser i naturen kan stimulere børns sanser, et andet handler om nærværende undervisning i musik.
Er det ikke bare en ny pædagogisk grille? Nej. Forfatterne har prøvet alle øvelser på egen krop, og de har års erfaringer med, hvordan det systematiske arbejde med nærvær får betydning både for den enkelte elev og for fællesskabet. Bogen er konkret, iderig og lige til at gå til for den interesserede praktiker.