... dengang for 20 år siden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Haarders vitterlige vås.

Dannelsen af VK-regeringen betød ikke, at voksenundervisningen førtes tilbage til Undervisningsministeriet. Derover bør vi måske være lettede. Alligevel er vi da interesserede i, hvordan Bertel Haarder har det. Nogle er sure på ham, blandt andre universitetslektor Inge Henningsen: »Jeg oplever det, vi modtager fra direktoratet, som 'det vitterlige vås'. Man siger decentralisering og mener centralisering. Man siger kvalitet og mener det modsatte. Man siger flerstrengethed og prøver at opnå énstrengethed. Man siger kvalifikationer og højteknologi og mener i virkeligheden dekvalificering og støtte til denne mere tilbagestående del af erhvervslivet«.

aviS81 nummer 2, februar 1991

Fra lederartiklen:

Husholdning er en masse fagdiscipliner med færdigheder i praksis og teori kombineret med evnen til at analysere og formidle: Men det er mere end det:

Husholdning er også:

. evnen til at udføre en masse gøremål samtidig uden at miste overblikket

. evnen til at drage omsorg

. evnen til at skabe engagement og

nysgerrighed

. evnen til at skabe fællesskab og

ansvarlighed

. evnen til at lytte og løse konflikter.

At gøre husholdningen synlig og værdsat er målet - ikke blot for at skaffe os arbejde og prestige, men også for at vores fags tankebaner og vores faglighed kan bruges til at lære samfund i hele verden at handle og tænke i husholdningsbaner.

Ernærings- og husholdningsøkonomen nummer 2, februar 1991

Modersmålsundervisning begrænses.

Undervisningsministeriet vil gøre det frivilligt for kommunerne at tilbyde fremmedsprogede elever undervisning i deres modersmål efter 4. klasse. I dag er kommunerne forpligtet til at give dette tilbud til og med 9. klasse.

I Københavns Kommune er 20 procent af skoleeleverne fremmedsprogede, skoleborgmester Tom Ahlberg (Socialistisk Folkeparti) kalder forslaget »fuldstændig tåbeligt«. »Det er den danske folkeskoles opgave at give sine elever den undervisning, som gør dem bedst i stand til at klare sig som voksne. Og det vil for indvandrerelevernes vedkommende også sige at bevare kontakten med deres kultur og modersmål«.

Folkeskolen nummer 7, februar 1991