Rapporten »Forebyggende foranstaltninger 5-9 år« kan downloades fra sfi.dk

Succes med hjælp til udsatte børn

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udsatte børn med problemer i familien kan ofte have svært ved at tackle skole og fritid. En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd »Forebyggende foranstaltninger 5-9 år« gennemgår fem målrettede indsatser og giver bud på, hvordan man bedst kan hjælpe de udsatte børn på vej.

De fem foranstaltninger, der præsenteres i rapporten, arbejder forebyggende med børn i alderen fem til ni år. Ifølge de enkelte kommuner og forældrene er foranstaltningerne en succes.

Rapporten har fundet en række fællestræk ved de fem tilbud: Alle anser det for vigtigt at tilpasse forløbene til det enkelte barn og barnets familie. Foranstaltningerne blander forskellige metoder og teorier. Ledelse og personale i de forebyggende foranstaltninger har en fælles faglig baggrund - enten lærere eller pædagoger. Hovedparten af lederne og de ansatte har mange års erfaring med forebyggende arbejde, og der er sjældent udskiftning i personalegruppen. I forhold til samarbejde med andre er der én person, som er kontakt- eller primærperson for barnet og dets forældre. Samtidig opererer alle foranstaltningerne med netværks- og statusmøder, hvor barnet og dets forældre, Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, skole og eventuelt skolefritidsordning deltager.

Rapporten er en del af projektet »Dialoggruppe - om forebyggelse som alternativ til anbringelse«, som er finansieret af Servicestyrelsen og løber over en fireårig periode frem til foråret 2013. Det er den tredje af seks delrapporter.