Forskning

DPU-forskere bag ny metode i børns sproglæring

En forskningsenhed på DPU har sammen med kolleger i syv andre lande udviklet en nye dokumentationsmetode, Sproghistorier, til at dokumentere børns sproglige udvikling på tværs af børnehave og indskoling.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Sproghistorier har vist sig at være et brugbart værktøj på tværs af børnehave, sfo og indskoling. I børnehave og sfo har pædagogerne især brugt værktøjet til mere systematisk at 'få øje på' det store potentiale for sproglig udvikling der findes i børnehavens hverdag og traditioner. I indskolingen viser erfaringer med metoden, at den kan fungere som et supplement til de eksisterende test- og dokumentationsformer. En sproghistorie kan f.eks. være et udgangspunkt for en skole/hjem-samtale, eller fungere som materiale til en klasse- eller elevportfolio", siger ph.d.-stipendiat Anders Skriver Jensen.

"Sproghistorier som dokumentationsmetode fungerer ikke som en motorvej mod bedre individuelle præstationer i læsning, men den kan inspirere voksne på begge sider af skolestarten til at se nye perspektiver i det pædagogiske arbejde med sprog/skriftsprog, også som et samarbejdstema på tværs af børnehave, sfo og indskoling".