Debat

Face IT

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 47 kunne man læse, at Jørgen Stampe fra DLF's hovedstyrelse havde fået noget af en øjenåbner ved Education International's tredje sammenkomst. Øjenåbneren bestod i, at den stigende globalisering og udbredelse af informationsteknologien vil ændre hele uddannelsesområdet. Faren ved denne udvikling er, ifølge Jørgen Stampe, at uddannelse er ved at udvikle sig til en global handelsvare, distribueret via Internettet. Af sådanne aktiviteter nævnes i Jørgen Stampes indlæg eksempelvis fjernstudier og såkaldte virtuelle skoler. Det er jo vores helligbrøde, skriver han. Jeg kan for så vidt godt følge Jørgen Stampes bekymring omkring undervisning som en global e-service, men jeg mener, at han overvurderer problemet og kommer til en række fejlslutninger. Tager vi fjernundervisning som et konkret eksempel, så må man ikke glemme, at 8.000 danske lærere lige nu er ved at opgradere deres IT-kompetencer gennem det pædagogiske IT-kørekort, som netop er baseret på fjernundervisning. Her er fjernundervisning en positiv driver for at styrke lærernes kompetencer.

Fjernundervisning er altså andet end bare big business, som kan bruges pædagogisk fornuftigt, også i forhold til elevernes faglige udvikling. Jørgen Stampe mener videre, at markedet for grænseløs undervisning bør holdes i skak af sociale og demokratiske værdier - ideen om fællesskabet. Her mener jeg igen, der ligger en fejlslutning. Hermed indikerer han, at Internettet som globalt medie er en trussel imod det lokale fysiske fællesskab og de sociale værdier. Grænseoverskridende undervisningsprojekter i form af samarbejder mellem danske og udenlandske lærere viser det stik modsatte.

Eleverne bliver mere bevidste om egne værdier, tilegner sig vigtige IT-kundskaber og knytter desuden nye grænseoverskridende fællesskaber. Platformen er selvfølgelig den gode offentlige skole. Min pointe er, at det netop ikke er 'enten-eller-logikken', som Jørgen Stampe benytter sig af, men både-og-logikken, der kendetegner informationssamfundet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Med hensyn til informationsteknologien vil Jørgen Stampe skille mediet og budskabet fra hinanden. 'Mediet er Internet, men budskabet må være, at vi i den offentlige skole er bedre, kom til os', skriver han.

Dette er efter min overbevisning en fatal fejlslutning. Den gode offentlige folkeskole skal netop have teknologien og Internettet som en naturlig og integreret del af undervisningen. Det er det rene selvmål at markedsføre folkeskolen som et 'nationalt' alternativ til det 'globale' medie, der i dag præger hele det moderne samfund. Man må holde sig for øje, at nutidens folkeskoleelever netop skal uddannes og udstyres med sociale kompetencer til at begå sig i et globalt, netværksbaseret informationssamfund. Det er her, udfordringen ligger, men det kræver, at man tør vende blikket imod mulighederne og præge udviklingen i en positiv retning. Mediet er budskabet, og det er igennem en integration af mediet og de sociale værdier, som folkeskolen repræsenterer, at vi får det gode globale informationssamfund.

Jimmi Hansen

København

Powered by Labrador CMS