Debat

1.200 lærere kan ikke tage fejl

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 49 kunne man i lederen læse om Århus Kommunes IT-tilbud. Lederen kritiserer Århus-ordningen for at være 'digital skattetænkning', og det ligger i luften, at modellen ikke kan være til fordel for lærerne, da den kræver op mod 100 timers arbejde i lærernes fritid.

Men i Århus har lærerne fået et frivilligt tilbud, som de selv kan vælge at tage imod eller ej. Hvis de tager imod tilbudet, så låner de computerudstyret i 36 måneder (hvorefter det er frivilligt, om de vil købe computeren til dagsprisen på 300-400 kroner). Til gengæld forpligter de sig til at tage det pædagogiske IT-kørekort i fritiden.

Hvis en lærer ønsker en kraftigere computer, skal vedkommende selv betale differencen i forhold til den gratis grundpakke - med skattepålagte kroner.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Mange tusinde folkeskolelærere over hele landet er i øjeblikket i gang med at tage IT-kørekort. Århus-modellen kan kun lade sig gøre, fordi vi benytter en forholdsvis ny ændring af skattereglerne samt kommunens indkøbsaftaler. For Århus Kommune er udgiften den samme, men værdien af udstyret - omregnet til løntimer - ligger på det dobbelte af, hvad vi kunne tilbyde, hvis vi i stedet på traditionel vis bevilgede kursustimer til lærerne.

I første omgang tilkendegav Århus Lærerforening, at kommunen ikke behøvede nogen accept fra Lærerforeningen, da der ikke var tale om 'aftalestof'. Det blev oplyst, at foreningen ville lade det være op til det enkelte medlem at afgøre, om ordningen var attraktiv for netop ham eller hende. Med denne tilkendegivelse blev tilbudet offentliggjort for lærerne.

Flere uger senere, kort tid før lærerne skulle give besked om, hvorvidt de ville benytte sig af tilbudet, ændrede Århus Lærerforening pludselig holdning. Nu hed det sig, at aftalen faldt ind under lærernes arbejdstidsaftale. Man krævede derfor, at der ud over den gratis computer og printer skulle indgås en aftale om timer til de medlemmer, der ønskede at benytte sig af tilbudet. Og man opfordrede sine medlemmer til at vente med at tage imod, før der forelå en aftale.

Nye forsøg på at nå til enighed med Lærerforeningen var resultatløse. Kommunen videresendte aftalen til udtalelse hos Kommunernes Landsforening, som vurderede, at Århus Kommune ikke med det konkrete tilbud til lærerne havde overtrådt arbejdstidsaftalens bestemmelser. I øjeblikket venter vi på en vurdering fra Danmarks Lærerforening af, hvorvidt de vil tage en faglig voldgift på sagen.

I mellemtiden får de 1.200 århusianske lærere, der har tilmeldt sig ordningen, inden jul udleveret computere og printere. Men de har alle underskrevet et tillæg til den oprindelige hjemmeaftale: Hvis en afgørelse i det arbejdsretslige system ikke giver Århus Kommune medhold, skal de tilbagelevere udstyret.

For mig at se bliver udfaldet af sagen i Århus en afgørende prøve på, om hele Danmark er parat til at tage udfordringen fra morgendagens netværkssamfund op.

Niels Erik Eskildsen

skolerådmand, Århus