Debat
0   144

Fem millioner til læsning! Hvad bliver det næste?

Det varmed stor undren, at jeg i Folkeskolen nummer 1 læste, at DLF's hovedstyrelse med formanden i spidsen harvedtaget at bruge fem millioner kroner af vores fagforeningspenge på at fremme læseindlæringen i folkeskolen. Tanken om at fremme læsning på alle klassetrin og i alle fag er en god idé og skal i gang - ingen tvivl om det. Men at DLF skal tage teten og bruge medlemmernes penge, fordi tre på hinanden følgende undervisningsministre ikke vil være med til at give lærerne uddannelse og redskaber til at fremme læseudviklingen, kan simpelthen ikke være rigtigt. Kunne man forestille sig, at lægernes fagforening betalte til nye scannere? Jeg mener, det er et skråplan, at vi gennem vores fagforeningspenge skal igangsætte en læseudvikling. Hvad bliver det næste? I disse tider kunne de mange penge bruges på at forøgeforebyggelsen afstress og nedslidning af medlemmerne. Desuden mangler der i den grad en kampagne, der kan fortælle den danske befolkning, hvad lærergerningen indbefatter/rummer. Gang på gang skal vi fra menigmand til ministre lægge øre til, at vi harmegen ferie og arbejder få timer om dagen. Der er efter min mening alt for megen flinkeskole i vores forening.

Svar

Det er ikke nyt, at DLF yder en indsats for at udvikle folkeskolen. Det bruger vi løbende såvel økonomiske som mandskabsmæssige resurser på. Vi har brugt resurser på »Fremtidens folkeskole«, udvikling af kvalitetssystem, internationale konferencer, rapporten »Gør en god skole bedre« og så videre. Vores mål er at sikre eleverne den bedst mulige undervisning ved at få fokus på lærernes muligheder for at gennemføre god undervisning. Det er helt i overensstemmelse med foreningens formål, der som bekendt lyder:

Artiklen fortsætter under banneret

»Danmarks Lærerforening er en partipolitisk uafhængig organisation. Foreningens formål er at varetage medlemmernes pædagogiske, faglige, økonomiske og tjenstlige interesser, at styrke sammenholdet og at virke for udvikling af folkeskolen og de øvrige områder, medlemmerne beskæftiges ved«.

Naturligvis er det helt ekstraordinært, at vi afsætter hele fem millioner kroner til projektet »Vi læser for livet«, men situationen er også helt ekstraordinær. Forud for valget ønsker vi at vise alle partier, at folkeskolen ikke styrkes gennem en haglbyge af lov- og strukturændringer, men ved at rette fokus på lærernes muligheder for at gennemføre god undervisning.

Kan vi med vores projekt være katalysator for, at vi for alvor får knækket kurven i forhold til antallet af elever, der forlader skolen med for dårlige læsekompetencer, har vi vist, at det ikke er en lovændring hver tredje måned, vi har brug for. Det vil være til stor gavn for eleverne og folkeskolen, men også for lærere og ledere.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ