Faglig læsning
0   301

Hvis bare vi fik den mundtlige prøve igen

Formand for Opgavekommissionen bag matematikprøverne Niels Jacob Hansen tror, at det, der ville hjælpe allermest på 9.-klasse-elevernes problemløsningsbesvarelser, ville være en genindførelse af den mundtlige prøve i matematik:

»Den betød, at der blev arbejdet mere med 'matematik i anvendelse' og med at ræsonnere matematisk«, siger Niels Jacob Hansen.

Han oplever, at der er kommet for meget fokus på færdighedsregningen i de senere år:

»Man skal selvfølgelig være opmærksom på, hvis der er nogle elever, der har svært ved en bestemt færdighed, men eleverne bliver ikke bedre til matematik af færdighedstræning. Det er vigtigt at undervise efter de nye Fælles Mål, hvor eleverne skal lære at ræsonnere og argumentere matematisk. Og så skal man i klassen se på et problem og arbejde med, hvad der er for oplysninger, man skal finde i teksten for at løse problemet«.

Artiklen fortsætter under banneret

Opgavekommissionen arbejder bevidst med sproget og sikrer for eksempel, at der ikke bruges flere ord for det samme i en opgavetekst. I de »syv skarpe til matematiklæreren« gøres det klart, at afgangsprøven er en særlig genre, som eleverne skal have arbejdet med også rent læseteknisk.

»Det er vigtigt, at læreren gennemgår, hvad der menes med udtryk som 'redegør for' og 'vis at', som anvendes i prøven«, siger Niels Jacob Hansen.

Opgavekommissionen diskuterer også løbende, hvilke autentiske temaer prøven bør tage udgangspunkt i. Niels Jacob Hansen havde elever oppe til en prøve med temaet fodbold, hvor det viste sig at være en fordel ikke at vide, hvordan en fodboldbane ser ud, fordi banen i prøven var ret usædvanlig. I sommer var emnet musikfestivaler, hvilket nok appellerer til mange danske unge af begge køn, men mindre til de tosprogede. Til gengæld var der en decemberprøve om ishockey og Oddset, som mange tosprogede drenge havde et stort forhåndskendskab til.

»Vi har også overvejet at sende noget forberedelsesmateriale ud om temaet, så klasserne kunne sætte sig ind i emnet på forhånd, men vi har ikke haft resurser til at gennemføre det«.

kra@dlf.org


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.235 andre er allerede tilmeldt