Anmeldelse

Velkommen til den danske folkeskole

Velkommen til den danske folkeskole

Gratis film og folder fra Undervisningsministeriet hjælper til at introducere forældre med anden kulturbaggrund end dansk til folkeskolen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- Når man første gang afleverer sine børn i den danske folkeskole, møder man de her lærere, der kommer med en masse spørgsmål. Og så skole-hjem-samtalerne, hvor der bliver snakket om alt muligt, mange forskellige emner . Man bliver lidt tilbageholdende og tænker: Hvad har de gang i? Hvad er de ude på? Hvad er de ude efter? - Man bliver lidt forskrækket ...

Fakta:

Titel: Velkommen til den danske folkeskole

Pris: 375 kroner inklusiv forsendelse

Type: Dvd

Forlag: FilmkompagnietUndervisningsministeriet

Med dette citat af Nadias somaliske far indledes Undervisningsministeriets velkomstfilm til forældre med anden etnisk baggrund end dansk. Den undren, som mødet med den danske folkeskole kan afføde, hvis man ikke selv er vokset op i systemet, er dermed ganske sympatisk filmens afsæt. Rammen for filmens undervisnings- og interviewsekvenser sættes dog herefter af en gennemgang af folkeskolens formål - suppleret og støttet af filmklip fra Amager Fælled Skole i København og Herningvej Skole i Aalborg.

En saglig voiceover refererer løbende til folkeskolelovens formålsparagraf og til udvalgte faghæfter, mens klip fra forskellige typer undervisningssituationer og små interview med forældre, elever, lærere og skoleledere eksemplificerer praksis. Fokus er på folkeskolens formål, på undervisningens muligheder for forskellig tilrettelæggelse og på forældrenes rolle i skole-hjem-samarbejdet.

Filmen sætter således ganske illustrativt hverdagens kød (men uden blod) på skolens formelle grundlag. Og væsentlige temaer lige fra lektiehjælp og læseforståelse til undervisningen i dansk som andetsprog, karaktergivning, elevplaner og skolebestyrelser forklares.

Filmen er klart formidlet og har med sine 22 minutter en passende længde. Men selvom filmen er både lødig og informativ, kan jeg ikke helt slippe en fornemmelse af, at den også er lige vel pæn. For eksempel når Nadias far, som indledte filmen med sin skepsis, næsten for perfekt slutter ringen med filmens afsluttende citat:
- Nu har jeg fuld tillid til skolen. Det, som klasselærerne gør for mine børn, er det rigtige for mine børn - det er jeg ikke i tvivl om! 
(Og ikke et øje er tørt ...)

Men når det er sagt, er jeg sikker på, at en fælles visning af filmen i de respektive sproggrupper ved forældremøder, dialogmøder og introduktionsarrangementer kan have stor værdi. Materialet rammer med den direkte henvendelse på flere modersmål ned i et udækket behov og er ikke mindst i kraft af filmmediet et godt og brugbart afsæt for samtaler og samarbejde med nydanske forældre om skolen.

Filmen er udgivet i 2010 sammen med en tilhørende folder på 12 sider med overskuelig tekst og med billeder fra filmen. Folderen, der kan downloades som html eller pdf, refererer i punktform til folkeskoleloven og forklarer væsentlige strukturer i skolen. Begge dele er udgivet på dansk, engelsk, arabisk, dari, tyrkisk og somalisk og kan gratis hentes på ministeriets hjemmeside.