DLF: Lærerne skal vide mere om special­pædagogik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

75 procent af lærerne har ikke fået nogen uddannelse i specialpædagogik. Det viser en undersøgelse, som Scharling foretog i sommer for månedsmagasinet Undervisere.

Formand for uddannelsespolitisk udvalg Dorte Lange er enig med forsker Janne Hedegaard i, at lærerne har brug for mere viden om specialpædagogik. Men hun mener ikke, at lærerne skal ændre tankegang. Derimod skal rammerne og vilkårene for undervisningen ændres.

»Vi tror, at der med en tidlig, hurtig og rigtig indsats vil udskilles færre til specialundervisning. Derfor skal der investeres i specialpædagogik, og nogle af vores kolleger skal efter- og videreuddannes inden for specialpædagogik i normalklassen«.

Til gengæld er hun uenig i forsker Janne Hedegaards argumentation om, at lærerne ikke er gode nok til arbejdet med sociale relationer.

»Der er nogle rammer, der begrænser lærerne. Når man står med en klasse på 26-27 elever, og vi har et didaktisk mål om, at alle skal lære mest muligt, er det svært at få tacklet de sociale problemer, som nogle elever kan have. Men vi har de relationelle kompetencer«. |

Powered by Labrador CMS